Παιδιά και νέοι με τυφλοκώφωση: η επίδραση των παρεχόμενων υπηρεσιών στην ποιότητα ζωής των ίδιων και των οικογενειών τους και η ανάπτυξη των επικοινωνιακών τους δεξιοτήτων – ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ της Αργυριάδου Ευγενίας – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ, Π.Μ.Σ. Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση – Μέρος 46ο
9.3. Ερευνητικά άρθρα που εξετάζουν τη συμβολή της τεχνολογίας στην ανάπτυξη επικοινωνιακών δεξιοτήτων στα παιδιά με τυφλοκώφωση.
Η έρευνα για τη χρήση της τεχνολογίας από παιδιά και νέους με τυφλοκώφωση κατέδειξε ότι η τεχνολογία μπορεί να χρησιμοποιηθεί αποτελεσματικά για την παροχή πρόσβασης στο περιεχόμενο του προγράμματος σπουδών γενικής εκπαίδευσης, καθώς και σε στοιχεία ενός διευρυμένου βασικού προγράμματος σπουδών, όπως είναι τα μαθήματα προσανατολισμού και κινητικότητας (Hartmann & Weismer, 2016). Επειδή ο τομέας της επικοινωνίας είναι εκείνος στον οποίο τα άτομα με τυφλοκώφωση αντιμετωπίζουν τις μεγαλύτερες προκλήσεις και δυσκολίες, η έρευνα έχει στραφεί εδώ και αρκετά χρόνια στη δημιουργία και τη χρήση τεχνολογικών μέσων που διευκολύνουν την επικοινωνία και την κοινωνική αλληλεπίδραση των ατόμων, μειώνοντας τη μοναξιά και τον κοινωνικό αποκλεισμό που συχνά βιώνουν (Jaiswal et al., 2018). Οι McDonnall et al. (2016) έχουν δείξει ότι οι βοηθητικές συσκευές επικοινωνίας συμβάλλουν στην ενίσχυση της επικοινωνίας και τη μείωση της απομόνωσης που αντιμετωπίζουν τα άτομα με διπλή αισθητηριακή αναπηρία. Σύμφωνα με τους Perfect et al. (2019), οι υποστηρικτικές τεχνολογίες πρόσβασης στο διαδίκτυο μπορούν να περιορίσουν τον αντίκτυπο της τυφλοκώφωσης στην επικοινωνία, τις διαπροσωπικές αλληλεπιδράσεις και σχέσεις, την κοινωνική κι επαγγελματική ζωή των ατόμων με τυφλοκώφωση.
Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι η υποστηρικτική τεχνολογία και οι υπηρεσίες επικοινωνίας είναι κοινές προτεραιότητες έρευνας και αποκατάστασης, όσον αφορά στα άτομα με τυφλοκώφωση (Wittich et al., 2016), από τις βοηθητικές συσκευές που αναπτύσσονται, λίγες φαίνεται να έχουν δοκιμαστεί για την αποτελεσματικότητά τους σε σχέση με αυτόν τον πληθυσμό. Μια συστηματική ανασκόπηση άρθρων που διερευνούν τη συμβολή της υποστηρικτικής τεχνολογίας στην απρόσκοπτη πρόσβαση των ατόμων με τυφλοκώφωση στο διαδίκτυο αποκάλυψε ότι δε φαίνεται να υπάρχουν μελέτες που να αξιολογούν συγκεκριμένα την αποτελεσματικότητα αυτής της υποστηρικτικής τεχνολογίας, ενώ η χρηστικότητα των συσκευών σπάνια συζητείται ή αναλύεται (Perfect et al., 2019; Wittich et al., 2016). Σ’ ό, τι αφορά τις μελέτες για τη συμβολή της τεχνολογίας στην ανάπτυξη των επικοινωνιακών δεξιοτήτων των παιδιών με τυφλοκώφωση, μία ενδελεχής έρευνα μας επιτρέπει να πούμε ότι τα υφιστάμενα ερευνητικά άρθρα αφορούν κυρίως στη χρήση πινάκων επικοινωνίας (συσκευές χαμηλής τεχνολογίας), μικροδιακοπτών (συσκευές μεσαίας τεχνολογίας) και ηλεκτρονικών υπολογιστών (συσκευές υψηλής τεχνολογίας).