Οι τυφλοί πολίτες αντιμετωπίζουν δεκάδες εμπόδια στις μετακινήσεις

Απρ 12, 2011 | Άλλα σωματεία σχετικά με την τυφλότητα και την αναπηρία, ΘΕΜΑΤΑ ΤΥΦΛΟΤΗΤΑΣ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΜΑΝΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΑΚΗΣ

Η επιβίβαση πολιτών με πρόβλημα όρασης σε μέσα μαζικής μεταφοράς μαζί με τους σκύλους – οδηγούς τους επιτρέπεται με νόμο. Αυτό τονίζει, θυμίζοντας τις υποχρεώσεις όσων οδηγών το… ξεχνούν, η εκπαιδεύτρια Κινητικότητας και Προσανατολισμού του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών Αγγελική Βερυκοκάκη, μέλος της επιστημονικής επιτροπής του φορέα Σκύλοι Οδηγοί Ελλάδος. Προσθέτει δε οι τυφλοί πολίτες αντιμετωπίζουν δεκάδες εμπόδια στις καθημερινές τους μετακινήσεις.

1. Δύο οδηγοί, σε λεωφορείο και τρόλεϊ, απαγόρευσαν την επιβίβαση σε γυναίκα με πρόβλημα όρασης και τον σκύλο – οδηγό της, μολονότι η νομοθεσία επιτρέπει την είσοδο. Ο ΟΑΣΑ δεν ενημερώνει τους οδηγούς;
Συναντάμε και αρνητικές και πολύ θετικές αντιδράσεις απ’ τους οδηγούς, αλλά οι περισσότεροι δεν το γνωρίζουν. Η ελεύθερη είσοδος του σκύλου – οδηγού αναφέρεται στον Χάρτη Υποχρεώσεων προς τους καταναλωτές του ΟΑΣΑ και διδάσκεται στην εκπαίδευση των νέων οδηγών.

2. Η επιβίβαση τυφλών πολιτών μαζί με τους σκύλους – οδηγούς επιτρέπεται σε όλα τα μέσα;
Από τον Αύγουστο του 2010 υπάρχει νόμος που επιτρέπει την είσοδο των σκύλων – οδηγών τυφλών στα μέσα μαζικής μεταφοράς.

3. Η ίδια γυναίκα είχε προβλήματα στις μετακινήσεις με τον σκύλο και αλλού;
Ναι, υπήρχαν αντιδράσεις, αλλά έπειτα από ενημέρωση από τους Σκύλους Οδηγούς Ελλάδας καταφέραμε να εξασφαλίσουμε την ελεύθερη πρόσβασή της με τον σκύλο της σε όλα τα μέσα.

4. Πού αλλού επιτρέπεται η είσοδος πολιτών με προβλήματα όρασης μαζί με τους σκύλους;
Σύμφωνα με τον ίδιο νόμο (Αυγούστου 2010), σε δημόσιες εγκαταστάσεις και υπηρεσίες, δημόσιους χώρους ή χώρους συνάθροισης κοινού.

5. Στα καταστήματα τι ισχύει;
Τουλάχιστον σε καταστήματα γειτονιάς δεν υπάρχει πρόβλημα.

6. Πόσοι σκύλοι – οδηγοί τυφλών υπάρχουν στην Ελλάδα;
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε, υπάρχουν μόνο δύο.

7. Είμαι τυφλός και θέλω σκύλο – οδηγό. Το κέντρο Σκύλοι Οδηγοί Ελλάδας πώς μπορεί να με βοηθήσει;
Μπορείτε να επικοινωνήσετε στο τηλέφωνο 210 – 52.02.408 ή στο e-mail: info@ greekguidedogs.gr .

8. Τα κυριότερα εμπόδια στους δρόμους για τους σκύλους – οδηγούς;
Πλήθος εμποδίων στα πεζοδρόμια: παρκαρισμένα οχήματα σε πεζοδρόμια, πεζόδρομους, ράμπες αναπήρων. Αυτοκίνητα σταματημένα στις διαβάσεις πεζών, στα φανάρια. Η έλλειψη κυνοφιλίας, ο κίνδυνος από φόλες.

9. Σε άλλες χώρες η εικόνα ενός τυφλού πολίτη με σκύλο – οδηγό είναι συχνότερη;
Εννοείται!

10. Γιατί η Ελλάδα είναι πίσω;
Προφανώς λόγω των δύσκολων συνθηκών μετακίνησης των τυφλών συμπολιτών μας φαινόταν ίσως αδύνατο να χρησιμοποιηθεί σκύλος- οδηγός. Επίσης, λόγω και του πολύ υψηλού κόστους εκπαίδευσης των σκύλων – οδηγών αλλά και επειδή ίσως ακόμα δεν είχε ωριμάσει η ιδέα.

11. Προβλήματα στις μετακινήσεις των πολιτών με προβλήματα όρασης δρόμους της Αθήνας;
Αφύλαχτα έργα, λακκούβες και κατεστραμμένα πεζοδρόμια, αυτοκίνητα και μηχανές σε πεζοδρόμια και διαβάσεις, έλλειψη ηχητικών σημάτων στην πλειονότητα των φαναριών, έλλειψη ηχητικής αναγγελίας των στάσεων σε λεωφορεία και τρόλεϊ, έλλειψη ενημέρωσης του κοινού.

12. Δήμοι, πολίτες αδιαφορούμε;
Η εξασφάλιση προσβασιμότητας για τους ανθρώπους με αναπηρίες και η ανθρώπινη αντιμετώπιση και συμπεριφορά προς τα εμποδιζόμενα άτομα γενικότερα θεωρούνται δυστυχώς για κάποιους ακόμα πολυτέλεια και καταστάσεις που δεν τους αφορούν.

13. Όταν εκπαιδεύετε ανθρώπους με προβλήματα όρασης τι τους λέτε να προσέχουν;
Τα πάντα: τη σωστή χρήση των τεχνικών κινητικότητας, τα σημάδια γύρω τους για τον προσανατολισμό τους, την έγκαιρη και ασφαλή παράκαμψη κινδύνων και εμποδίων, την ασφαλή διάβαση δρόμων και χρήση των ΜΜΜ, τη σωστή χρήση της βοήθειας από τρίτους.

14. Σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις οι συνθήκες είναι καλύτερες;
Προσβασιμότητα, περιβάλλον και υπηρεσίες για άτομα με αναπηρίες είναι εξίσου ανεπτυγμένα και προσεγμένα.

15. Η καλύτερη πόλη στην Ευρώπη;
Αυτές της Βορείου Ευρώπης σίγουρα.

16. Σε πολλά σημεία της Αθήνας οι λωρίδες όδευσης τυφλών είναι κατειλημμένες από τραπεζοκαθίσματα, μηχανάκια, εμπορεύματα…
Ναι…

17. Οι φορείς των τυφλών δεν διαμαρτύρονται;
Διαμαρτύρονται έντονα, αλλά δεν εισακούονται.

18. Στο παρελθόν υπήρχαν πιλοτικά προγράμματα αναγγελίας στάσεων μέσα στα λεωφορεία ή τις στάσεις…
Μας είχε ζητηθεί, στον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Τυφλών, να προτείνουμε περισσότερες λεωφορειακές γραμμές, και το κάναμε. Ωστόσο το πιλοτικό πρόγραμμα διεκόπη για να αντικατασταθεί από κάποιο άλλο, έκτοτε δεν έχουμε νεώτερα…

19. Ποιο μέσο είναι το πιο «φιλικό»;
Το Μετρό απ’ όλες τις απόψεις… (συμπεριλαμβανομένης της συμπεριφοράς του προσωπικού).

20. Οι πολίτες με πρόβλημα όρασης πού θα ήθελαν να υπήρχε γραφή Braille;
Στα φάρμακα ήδη τοποθετείται. Θα έπρεπε να υπάρχει στα τρόφιμα, σε απορρυπαντικά σίγουρα, σε CD, σε ταμπέλες δημοσίων υπηρεσιών, σε σταθμούς μέσων μεταφοράς.

Πηγή: http://www.tanea.gr/

Μετάβαση στο περιεχόμενο