«ΟΙ ΣΤΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΤΩΝ ΧΩΡΙΣ ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΝΤΑΞΗ ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΤΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΕΝΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗΣ»- ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ της Ζαμπέν Έλεν – Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Π.Μ.Σ. «ΚΙΝΗΣΙΟΛΟΓΙΑ» – Μέρος 26ο

Ιαν 30, 2025 | Άλλες προσεγγίσεις της τυφλότητας και της αναπηρίας, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

4.3 Συσχετίσεις δημογραφικών παραγόντων, της προηγούμενης εμπειρίας με άτομα με αναπηρία και της ανταγωνιστικότητας με τις στάσεις κατασκηνωτών

Ακολουθεί ο έλεγχος T- test για ζευγαρωτές παρατηρήσεις για τον εντοπισμό αν υπάρχουν διαφοροποιήσεις στις απαντήσεις του δείγματος ως προς τις απαντήσεις και τις στάσεις των κατασκηνωτών στην πρώτη και στη δεύτερη φάση του ερωτηματολογίου. Σχετικά με τις γενικές στάσεις (Q1-Q5) των παιδιών τυπικής ανάπτυξης απέναντι σε παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, μια ερώτηση φαίνεται να διαφοροποιείται στατιστικά σημαντικά και είναι η «Εάν παίζαμε μπάσκετ στην κατασκήνωση δεν θα με πείραζε να έχω το Γιάννη στην ομάδα μου» (t=4,521, p<0.001). Ειδικότερα, στη δεύτερη φάση του ερωτηματολογίου οι συμμετέχοντες φαίνεται να απαντούν λιγότερο θετικά (διάμεσος πρώτη φάση 4 = Ναι, δεύτερη φάση 3 Μάλλον Ναι).

Αντίστοιχα σχετικά με τις εξειδικευμένες στάσεις και την ένταξη στη φυσική αγωγή κατασκηνωτών με εκπαιδευτικές ανάγκες και τις πιθανές τροποποιήσεις στους κανονισμούς μόνο μία ερώτηση φαίνεται να διαφοροποιείται στατιστικά σημαντικά (t=2.624, p<0.05) και είναι η «Εάν παίζατε μπάσκετ στην κατασκήνωση και ο Γιάννης βρισκόταν στην περιοχή κάτω από το καλάθι θα επέτρεπες να παραμείνει εκεί για περισσότερο χρόνο (π.χ. 5 δευτερόλεπτα αντί για 3) μέχρι να καταλάβει τι πρέπει να κάνει μετά;» όπου στη δεύτερη φάση του ερωτηματολογίου οι συμμετέχοντες φαίνεται να απαντούν λιγότερο θετικά (διάμεσος πρώτη φάση 4 = Ναι, δεύτερη φάση 4 = Ναι και μέσος όρος πρώτη φάση 3,52, δεύτερη φάση 3,30).

Πίνακας 14. Έλεγχος T-test για ζευγαρωτές παρατηρήσεις

 

Paired Samples T-Test
Measure 1   Measure 2 t pvalue
Q1_1 Q1_2 -0,091 0,928
Q2_1 Q2_2 1,639 0,104
Q3_1 Q3_2 1,890 0,061
Q4_1 Q4_2 1,598 0,113
Q5_1 Q5_2 4,521 0,000
Q6_1 Q6_2 2,102 0,038
Q7_1 Q7_2 1,829 0,070
Q8_1 Q8_2 1,210 0,229
Q9_1 Q9_2 2,624 0,010
Q10_1 Q10_2 0,791 0,430
Q11_1 Q11_2 1,558 0,122

 

Statistics

Q5_1 Q5_2 Q6_1 Q6_2 Q9_1 Q9_2
N Valid 122 122 122 122 122 122
Missing 0 0 0 0 0 0
Μέσος όρος 3,56 3,18 2,32 3,30 3,52 3,30

 

 

Επιπλέον, διερευνάται αν υπάρχει συσχέτισης μεταξύ βαθμολογίας CAIPE-R και του επιπέδου ανταγωνιστικότητας του ερωτώμενου. Μέσω του Τ-test για ζευγαρωτές παρατηρήσεις, παρατηρούμε από τους παρακάτω πίνακες ότι και για τα 3 επίπεδα ανταγωνιστικότητας (πολύ – λίγο – καθόλου ανταγωνιστικός) παρατηρείται στατιστικά σημαντική διαφορά ανάμεσα στα σκορ CAIPE-R στην αρχική και στην τελική μέτρηση για όσους δηλώνουν λίγο ανταγωνιστικοί. Ειδικότερα, στην τελική μέτρηση όσοι δηλώνουν λίγο ανταγωνιστικοί φαίνεται να απαντούν λιγότερο θετικά (μέσος όρος πρώτη φάση 3,43, δεύτερη φάση 3,29) (Πίνακας 16).

 

 

Test Statisticsa      
Επίπεδο ανταγωνιστικότητας Πολύ ανταγωνιστικός Λίγο ανταγωνιστικός Καθόλου ανταγωνιστικός
  Τελική μέτρηση- Αρχική  

Τελική μέτρηση-Αρχικ

Τελική μέτρηση- ή Αρχική
T 1,654 4,123 0,409
Asymp. Sig. (2-tailed) 0,126 0,000 0,687

 

Πίνακας 15. Τ-test για ζευγαρωτές παρατηρήσεις για διερεύνηση διαφορών στις στάσεις των κατασκηνωτών ανάλογα με το επίπεδο ανταγωνιστικότητας

 

 

 

 

 

 

 

 

Statistics Επίπεδο

ανταγωνιστικότητας        Λίγο ανταγωνιστικός

 

  Αρχική μέτρηση Τελική μέτρηση
N Valid 89 89
Missing 0 0

 

Μέσος όρος 3,43 3,29

 

 

Ειδικότερα, οι ερωτήσεις που διαφέρουν ανάμεσα στους λίγο ανταγωνιστικούς είναι οι «Εάν παίζαμε μπάσκετ στην κατασκήνωση δεν θα με πείραζε να έχω το Γιάννη στην ομάδα μου», «Εάν παίζατε μπάσκετ στην κατασκήνωση θα επέτρεπες ο Γιάννης να ρίχνει σε μια μπασκέτα με χαμηλότερο ύψος;», «Εάν παίζατε μπάσκετ στην κατασκήνωση και ο Γιάννης βρισκόταν στην περιοχή κάτω από το καλάθι θα επέτρεπες να παραμείνει εκεί για περισσότερο χρόνο (π.χ. 5 δευτερόλεπτα αντί για 3) μέχρι να καταλάβει  τι πρέπει να κάνει μετά;» όπου στην τελική μέτρηση απάντησαν πιο

«συντηρητικά» από το «Ναι-Μάλλον ναι» στο «Μάλλον όχι». Αντίστοιχα ανάμεσα στους καθόλου ανταγωνιστικούς για την ερώτηση «Είμαι ok στο να συμμετέχει ο Γιάννης στην κατασκήνωση» (Πίνακας 17).

Πίνακας 16. Διαφορές μεταξύ των διαφορετικών επιπέδων ανταγωνιστικότητας ως προς τις απαντήσεις τους

 

 

Επίπεδο ανταγωνιστικότητας: Λίγο ανταγωνιστικός

 

 

Μέσος όρος

 

Επίπεδο ανταγωνιστικότητας: Καθόλου ανταγωνιστικός

Μέσος όρος
Q2 3,53 – 3,13 Q1 3,95 – 3,52
Q8 3,74 – 3,56    
Q9 3,58 – 3,25    

 

 

Τέλος, διερευνάται αν υπάρχει συσχέτισης μεταξύ βαθμολογίας CAIPE-R και της προηγούμενης επαφής των ερωτώμενων με άτομα με αναπηρία (φίλο/οικογένεια – σχολείο – κατασκήνωση). Από τους παρακάτω πίνακες (Πίνακας 18) παρατηρείται στατιστικά σημαντική διαφορά ανάμεσα στις βαθμολογίες CAIPE-R στην αρχική και στην τελική μέτρηση για όσους δηλώνουν είτε ότι είχαν, είτε ότι δεν είχαν ένα άτομο στην οικογένειά τους ή ένα φίλο τους με κάποια αναπηρία, όσους δηλώνουν πως δεν έχουν ένα συμμαθητή στην τάξη τους με κάποια αναπηρία, για όσους είχαν ή δεν είχαν στις προηγούμενες τάξεις συμμαθητή με κάποια αναπηρία, για όσους δηλώνουν ότι υπάρχουν την κατασκήνωση παιδιά με αναπηρία και για όσους δηλώνουν ότι στις προηγούμενες κατασκηνώσεις υπήρχαν ή δεν υπήρχαν κατασκηνωτές με αναπηρία.

Πίνακας 17. Τ-test για ζευγαρωτές παρατηρήσεις για διερεύνηση διαφορών στις στάσεις των κατασκηνωτών ανάλογα με την ύπαρξη κάποιου ατόμου με αναπηρία στον περίγυρο τους

 

Test Statisticsa        
Ένα άτομο στην οικογένειά μου ή ένας φίλος μου έχει κάποια αναπηρία. Ένα άτομο στην οικογένειά μου ή ένας φίλος μου δεν έχει κάποια αναπηρία. Έχω ένα συμμαθητή στην τάξη μου με κάποια αναπηρία Δεν έχω ένα συμμαθητή στην τάξη μου με κάποια αναπηρία
Τελική μέτρηση- Αρχική Τελική μέτρηση- Αρχική Τελική μέτρηση- Αρχική Τελική μέτρηση- Αρχική
T 2,543 3,348 1,540 3,760
Asymp. Sig. (2-tailed) 0,018 0,001 0,139 0,000

 

 

Στις προηγούμενες

Στις προηγούμενες

Στην κατασκήνωσηΣτην κατασκήνωση

 

τάξεις είχα ένα συμμαθητή με κάποια αναπηρία

τάξεις δεν είχα ένα συμμαθητή με κάποια αναπηρία

υπάρχουν παιδιά με αναπηρία

δεν υπάρχουν παιδιά με αναπηρία

 

 

 

Τελική μέτρηση- Αρχική

Τελική μέτρηση- Αρχική

Τελική μέτρηση- Αρχική

Τελική μέτρηση- Αρχική

 

 

T 2,848 2,973 4,740 1,337
Asymp. Sig. (2-tailed) 0,007 0,004 0,000 0,189

 

 

Στις προηγούμενες κατασκηνώσεις υπήρχαν κατασκηνωτές με αναπηρία

Στις προηγούμενες κατασκηνώσεις δεν υπήρχαν κατασκηνωτές με αναπηρία

 

 

Τελική μέτρηση-               Αρχική   Τελική μέτρηση-Αρχική

 

T 3.637 2.489
Asymp. Sig. (2-tailed) 0.001 0.015

 

 

Ειδικότερα, στην τελική μέτρηση φαίνεται πως οι συμμετέχοντες απαντούν λιγότερο θετικά με βάση τις βαθμολογίες CAIPE-R (Πίνακας 19).

Πίνακας 18. Πίνακες συχνοτήτων αναφορικά με τις βαθμολογίες CAIPE-R και της ύπαρξης ατόμου με αναπηρία στην οικογένεια, φιλικό περίγυρο, στην τάξη ή στην κατασκήνωσή

Statistics

Ένα άτομο στην οικογένειά μου ή ένας φίλος μου έχει κάποια αναπηρία Ένα άτομο στην οικογένειά μου ή ένας φίλος μου δεν έχει κάποια αναπηρία Δεν έχω ένα συμμαθητή στην τάξη μου με κάποια αναπηρία
Τελική μέτρηση- Αρχική Τελική μέτρηση- Αρχική Τελική μέτρηση- Αρχική Τελική μέτρηση- Αρχική Τελική μέτρηση- Αρχική Τελική μέτρηση- Αρχική
N Valid 24 24 98 98 100 100
Missing 0 0 0 0 0 0
Μέσος όρος 3,43 3,27 3,45 3,32 3,46 3,32

 

 

 

 

Statistics

 

Στις προηγούμενες τάξεις είχα ένα συμμαθητή με κάποια αναπηρία Στις προηγούμενες τάξεις δεν είχα ένα συμμαθητή με κάποια αναπηρία Στην κατασκήνωση υπάρχουν παιδιά με αναπηρία
Τελική μέτρηση- Αρχική Τελική μέτρηση- Αρχική Τελική μέτρηση- Αρχική Τελική μέτρηση- Αρχική Τελική μέτρηση- Αρχική Τελική μέτρηση- Αρχική
N Valid 39 39 83 83 79 79
Missing 0 0 0 0 0 0
Μέσος όρος 3,43 3,21 3,45 3,36 3,40 3,24

 

 

Statistics

 

 

Στις προηγούμενες κατασκηνώσεις υπήρχαν κατασκηνωτές με αναπηρία

Στις προηγούμενες κατασκηνώσεις δεν υπήρχαν κατασκηνωτές με αναπηρία

 

 

 

Τελική μέτρηση- Αρχική Τελική μέτρηση- Αρχική Τελική μέτρηση- Αρχική Τελική μέτρηση- Αρχική
N Valid 53 53 69 69
Missing 0 0 0 0
Μέσος όρος 3,42 3,26 3,47 3,34

 

 

 

Ειδικότερα, οι ερωτήσεις που διαφέρουν ανάμεσα σε όσους έχουν άτομο στην οικογένειά τους ή φίλο με κάποια αναπηρία είναι οι «Εάν παίζαμε μπάσκετ στην κατασκήνωση δεν θα με πείραζε να έχω το Γιάννη στην ομάδα μου», «Εάν παίζατε μπάσκετ στην κατασκήνωση θα επέτρεπες ο Γιάννης να ρίχνει σε μια μπασκέτα με χαμηλότερο ύψος;», όπου στην τελική μέτρηση απάντησαν πιο «συντηρητικά» από το

«Ναι-Μάλλον ναι» στο «Μάλλον όχι». Αντίστοιχα, ανάμεσα σε όσους δεν έχουν άτομο στην οικογένειά τους ή φίλο με κάποια αναπηρία για τις ερωτήσεις οι «Εάν παίζαμε μπάσκετ στην κατασκήνωση δεν θα με πείραζε να έχω το Γιάννη στην ομάδα μου»,

«Εάν παίζατε μπάσκετ στην κατασκήνωση και ο Γιάννης βρισκόταν στην περιοχή κάτω από το καλάθι θα επέτρεπες να παραμείνει εκεί για περισσότερο χρόνο (π.χ. 5 δευτερόλεπτα αντί για 3) μέχρι να καταλάβει τι πρέπει να κάνει μετά;» (Πίνακας 20).

Πίνακας 19. Διαφοροποιήσεις στη βαθμολογία CAIPE-R ανάλογα με την ύπαρξη ατόμου με αναπηρία στην οικογένεια ή στον φιλικό περίγυρο

 

 

Άτομο στην οικογένεια/ φίλος με αναπηρία = Ναι

 

 

Μέσος όρος

 

Άτομο στην οικογένεια/ φίλος με αναπηρία = Όχι

Μέσος όρος
Q5 3,50 – 3,08 Q5 3,57 – 3,20
Q8 3,83 – 3,37 Q9 3,48 – 3,27

 

 

Ακόμα, η ερώτηση που διαφέρει ανάμεσα σε όσους έχουν συμμαθητή με κάποια αναπηρία είναι οι «Εάν ο Γιάννης συμμετείχε στην κατασκήνωση θα του μιλούσα και θα ήμουν φίλος/η του», όπου στην τελική μέτρηση απάντησαν πιο

«συντηρητικά» από το «Ναι-Μάλλον ναι» στο «Μάλλον όχι». Αντίστοιχα ανάμεσα σε όσους δεν έχουν συμμαθητή με κάποια αναπηρία για τις ερωτήσεις οι «Εάν παίζαμε μπάσκετ στην κατασκήνωση δεν θα με πείραζε να έχω το Γιάννη στην ομάδα μου»,

«Εάν παίζατε μπάσκετ στην κατασκήνωση και ο Γιάννης βρισκόταν στην περιοχή κάτω από το καλάθι θα επέτρεπες να παραμείνει εκεί για περισσότερο χρόνο (π.χ. 5 δευτερόλεπτα αντί για 3) μέχρι να καταλάβει τι πρέπει να κάνει μετά;» (Πίνακας 21).

Πίνακας 20. Διαφοροποιήσεις στη βαθμολογία CAIPE-R ανάλογα με την ύπαρξη συμμαθητή με αναπηρία

 

Συμμαθητή με αναπηρία

=

Ναι

 

Μέσος όρος

Συμμαθητή με αναπηρία

=

Όχι

Μέσος όρος
Q3 3.45 – 3.23 Q5 3.58 – 3.19

 

Συμμαθητή με αναπηρία

=

Ναι

 

Μέσος όρος

Συμμαθητή με αναπηρία

=

Όχι

Μέσος όρος
    Q9 3.52 – 3.26

 

Τέλος, οι ερωτήσεις που διαφέρουν ανάμεσα σε όσους έχουν στην κατασκήνωση παιδιά με κάποια αναπηρία είναι οι «Εάν παίζαμε μπάσκετ στην κατασκήνωση δεν θα με πείραζε να έχω το Γιάννη στην ομάδα μου», «Επειδή ο Γιάννης ίσως δεν μπορεί να παίξει καλά μπάσκετ, πιστεύω ότι θα καθυστερούσε το ρυθμό του παιχνιδιού.», «Εάν παίζατε μπάσκετ στην κατασκήνωση και ο Γιάννης βρισκόταν στην περιοχή κάτω από το καλάθι θα επέτρεπες να παραμείνει εκεί για περισσότερο χρόνο (π.χ. 5 δευτερόλεπτα αντί για 3) μέχρι να καταλάβει τι πρέπει να κάνει μετά;» όπου στην τελική μέτρηση απάντησαν πιο «συντηρητικά» από το «Ναι- Μάλλον ναι» στο «Μάλλον όχι». Αντίστοιχα ανάμεσα σε όσους δεν έχουν στην κατασκήνωση παιδιά με κάποια αναπηρία για την ερώτηση «Εάν παίζαμε μπάσκετ στην κατασκήνωση δεν θα με πείραζε να έχω το Γιάννη στην ομάδα μου» (Πίνακας 22).

Πίνακας 21. Διαφοροποιήσεις στη βαθμολογία CAIPE-R ανάλογα με την ύπαρξη παιδιού με αναπηρία στην κατασκήνωση

 

Κατασκήνωση με άτομο με αναπηρία =

Ναι

 

Μέσος όρος

Κατασκήνωση με άτομο με αναπηρία =

Όχι

Μέσος όρος
Q5 3.47 – 3.18 Q5 3.72 – 3.19
Q6 2.42 – 2.09    
Q9 3.41 – 3.18    

 

Μετάβαση στο περιεχόμενο