4.3 Συσχετίσεις δημογραφικών παραγόντων, της προηγούμενης εμπειρίας με άτομα με αναπηρία και της ανταγωνιστικότητας με τις στάσεις κατασκηνωτών
Ακολουθεί ο έλεγχος T- test για ζευγαρωτές παρατηρήσεις για τον εντοπισμό αν υπάρχουν διαφοροποιήσεις στις απαντήσεις του δείγματος ως προς τις απαντήσεις και τις στάσεις των κατασκηνωτών στην πρώτη και στη δεύτερη φάση του ερωτηματολογίου. Σχετικά με τις γενικές στάσεις (Q1-Q5) των παιδιών τυπικής ανάπτυξης απέναντι σε παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, μια ερώτηση φαίνεται να διαφοροποιείται στατιστικά σημαντικά και είναι η «Εάν παίζαμε μπάσκετ στην κατασκήνωση δεν θα με πείραζε να έχω το Γιάννη στην ομάδα μου» (t=4,521, p<0.001). Ειδικότερα, στη δεύτερη φάση του ερωτηματολογίου οι συμμετέχοντες φαίνεται να απαντούν λιγότερο θετικά (διάμεσος πρώτη φάση 4 = Ναι, δεύτερη φάση 3 Μάλλον Ναι).
Αντίστοιχα σχετικά με τις εξειδικευμένες στάσεις και την ένταξη στη φυσική αγωγή κατασκηνωτών με εκπαιδευτικές ανάγκες και τις πιθανές τροποποιήσεις στους κανονισμούς μόνο μία ερώτηση φαίνεται να διαφοροποιείται στατιστικά σημαντικά (t=2.624, p<0.05) και είναι η «Εάν παίζατε μπάσκετ στην κατασκήνωση και ο Γιάννης βρισκόταν στην περιοχή κάτω από το καλάθι θα επέτρεπες να παραμείνει εκεί για περισσότερο χρόνο (π.χ. 5 δευτερόλεπτα αντί για 3) μέχρι να καταλάβει τι πρέπει να κάνει μετά;» όπου στη δεύτερη φάση του ερωτηματολογίου οι συμμετέχοντες φαίνεται να απαντούν λιγότερο θετικά (διάμεσος πρώτη φάση 4 = Ναι, δεύτερη φάση 4 = Ναι και μέσος όρος πρώτη φάση 3,52, δεύτερη φάση 3,30).
Πίνακας 14. Έλεγχος T-test για ζευγαρωτές παρατηρήσεις
Paired Samples T-Test | ||||
Measure 1 | Measure 2 | t | pvalue | |
Q1_1 | – | Q1_2 | -0,091 | 0,928 |
Q2_1 | – | Q2_2 | 1,639 | 0,104 |
Q3_1 | – | Q3_2 | 1,890 | 0,061 |
Q4_1 | – | Q4_2 | 1,598 | 0,113 |
Q5_1 | – | Q5_2 | 4,521 | 0,000 |
Q6_1 | – | Q6_2 | 2,102 | 0,038 |
Q7_1 | – | Q7_2 | 1,829 | 0,070 |
Q8_1 | – | Q8_2 | 1,210 | 0,229 |
Q9_1 | – | Q9_2 | 2,624 | 0,010 |
Q10_1 | – | Q10_2 | 0,791 | 0,430 |
Q11_1 | – | Q11_2 | 1,558 | 0,122 |
Statistics
Q5_1 | Q5_2 | Q6_1 | Q6_2 | Q9_1 | Q9_2 | ||
N | Valid | 122 | 122 | 122 | 122 | 122 | 122 |
Missing | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Μέσος όρος | 3,56 | 3,18 | 2,32 | 3,30 | 3,52 | 3,30 |
Επιπλέον, διερευνάται αν υπάρχει συσχέτισης μεταξύ βαθμολογίας CAIPE-R και του επιπέδου ανταγωνιστικότητας του ερωτώμενου. Μέσω του Τ-test για ζευγαρωτές παρατηρήσεις, παρατηρούμε από τους παρακάτω πίνακες ότι και για τα 3 επίπεδα ανταγωνιστικότητας (πολύ – λίγο – καθόλου ανταγωνιστικός) παρατηρείται στατιστικά σημαντική διαφορά ανάμεσα στα σκορ CAIPE-R στην αρχική και στην τελική μέτρηση για όσους δηλώνουν λίγο ανταγωνιστικοί. Ειδικότερα, στην τελική μέτρηση όσοι δηλώνουν λίγο ανταγωνιστικοί φαίνεται να απαντούν λιγότερο θετικά (μέσος όρος πρώτη φάση 3,43, δεύτερη φάση 3,29) (Πίνακας 16).
|
Πίνακας 15. Τ-test για ζευγαρωτές παρατηρήσεις για διερεύνηση διαφορών στις στάσεις των κατασκηνωτών ανάλογα με το επίπεδο ανταγωνιστικότητας
Statistics Επίπεδο
ανταγωνιστικότητας Λίγο ανταγωνιστικός
Αρχική μέτρηση | Τελική μέτρηση | ||
N | Valid | 89 | 89 |
Missing | 0 | 0 |
Μέσος όρος | 3,43 | 3,29 |
Ειδικότερα, οι ερωτήσεις που διαφέρουν ανάμεσα στους λίγο ανταγωνιστικούς είναι οι «Εάν παίζαμε μπάσκετ στην κατασκήνωση δεν θα με πείραζε να έχω το Γιάννη στην ομάδα μου», «Εάν παίζατε μπάσκετ στην κατασκήνωση θα επέτρεπες ο Γιάννης να ρίχνει σε μια μπασκέτα με χαμηλότερο ύψος;», «Εάν παίζατε μπάσκετ στην κατασκήνωση και ο Γιάννης βρισκόταν στην περιοχή κάτω από το καλάθι θα επέτρεπες να παραμείνει εκεί για περισσότερο χρόνο (π.χ. 5 δευτερόλεπτα αντί για 3) μέχρι να καταλάβει τι πρέπει να κάνει μετά;» όπου στην τελική μέτρηση απάντησαν πιο
«συντηρητικά» από το «Ναι-Μάλλον ναι» στο «Μάλλον όχι». Αντίστοιχα ανάμεσα στους καθόλου ανταγωνιστικούς για την ερώτηση «Είμαι ok στο να συμμετέχει ο Γιάννης στην κατασκήνωση» (Πίνακας 17).
Πίνακας 16. Διαφορές μεταξύ των διαφορετικών επιπέδων ανταγωνιστικότητας ως προς τις απαντήσεις τους
Επίπεδο ανταγωνιστικότητας: Λίγο ανταγωνιστικός |
Μέσος όρος |
Επίπεδο ανταγωνιστικότητας: Καθόλου ανταγωνιστικός |
Μέσος όρος |
Q2 | 3,53 – 3,13 | Q1 | 3,95 – 3,52 |
Q8 | 3,74 – 3,56 | ||
Q9 | 3,58 – 3,25 |
Τέλος, διερευνάται αν υπάρχει συσχέτισης μεταξύ βαθμολογίας CAIPE-R και της προηγούμενης επαφής των ερωτώμενων με άτομα με αναπηρία (φίλο/οικογένεια – σχολείο – κατασκήνωση). Από τους παρακάτω πίνακες (Πίνακας 18) παρατηρείται στατιστικά σημαντική διαφορά ανάμεσα στις βαθμολογίες CAIPE-R στην αρχική και στην τελική μέτρηση για όσους δηλώνουν είτε ότι είχαν, είτε ότι δεν είχαν ένα άτομο στην οικογένειά τους ή ένα φίλο τους με κάποια αναπηρία, όσους δηλώνουν πως δεν έχουν ένα συμμαθητή στην τάξη τους με κάποια αναπηρία, για όσους είχαν ή δεν είχαν στις προηγούμενες τάξεις συμμαθητή με κάποια αναπηρία, για όσους δηλώνουν ότι υπάρχουν την κατασκήνωση παιδιά με αναπηρία και για όσους δηλώνουν ότι στις προηγούμενες κατασκηνώσεις υπήρχαν ή δεν υπήρχαν κατασκηνωτές με αναπηρία.
Πίνακας 17. Τ-test για ζευγαρωτές παρατηρήσεις για διερεύνηση διαφορών στις στάσεις των κατασκηνωτών ανάλογα με την ύπαρξη κάποιου ατόμου με αναπηρία στον περίγυρο τους
Test Statisticsa | ||||
Ένα άτομο στην οικογένειά μου ή ένας φίλος μου έχει κάποια αναπηρία. | Ένα άτομο στην οικογένειά μου ή ένας φίλος μου δεν έχει κάποια αναπηρία. | Έχω ένα συμμαθητή στην τάξη μου με κάποια αναπηρία | Δεν έχω ένα συμμαθητή στην τάξη μου με κάποια αναπηρία | |
Τελική μέτρηση- Αρχική | Τελική μέτρηση- Αρχική | Τελική μέτρηση- Αρχική | Τελική μέτρηση- Αρχική | |
T | 2,543 | 3,348 | 1,540 | 3,760 |
Asymp. Sig. (2-tailed) | 0,018 | 0,001 | 0,139 | 0,000 |
Στις προηγούμενες
Στις προηγούμενες
Στην κατασκήνωσηΣτην κατασκήνωση
τάξεις είχα ένα συμμαθητή με κάποια αναπηρία
τάξεις δεν είχα ένα συμμαθητή με κάποια αναπηρία
υπάρχουν παιδιά με αναπηρία
δεν υπάρχουν παιδιά με αναπηρία
Τελική μέτρηση- Αρχική
Τελική μέτρηση- Αρχική
Τελική μέτρηση- Αρχική
Τελική μέτρηση- Αρχική
T | 2,848 | 2,973 | 4,740 | 1,337 |
Asymp. Sig. (2-tailed) | 0,007 | 0,004 | 0,000 | 0,189 |
Στις προηγούμενες κατασκηνώσεις υπήρχαν κατασκηνωτές με αναπηρία
Στις προηγούμενες κατασκηνώσεις δεν υπήρχαν κατασκηνωτές με αναπηρία
Τελική μέτρηση- Αρχική Τελική μέτρηση-Αρχική
T | 3.637 | 2.489 |
Asymp. Sig. (2-tailed) | 0.001 | 0.015 |
Ειδικότερα, στην τελική μέτρηση φαίνεται πως οι συμμετέχοντες απαντούν λιγότερο θετικά με βάση τις βαθμολογίες CAIPE-R (Πίνακας 19).
Πίνακας 18. Πίνακες συχνοτήτων αναφορικά με τις βαθμολογίες CAIPE-R και της ύπαρξης ατόμου με αναπηρία στην οικογένεια, φιλικό περίγυρο, στην τάξη ή στην κατασκήνωσή
Statistics
Ένα άτομο στην οικογένειά μου ή ένας φίλος μου έχει κάποια αναπηρία | Ένα άτομο στην οικογένειά μου ή ένας φίλος μου δεν έχει κάποια αναπηρία | Δεν έχω ένα συμμαθητή στην τάξη μου με κάποια αναπηρία | |||||
Τελική μέτρηση- Αρχική | Τελική μέτρηση- Αρχική | Τελική μέτρηση- Αρχική | Τελική μέτρηση- Αρχική | Τελική μέτρηση- Αρχική | Τελική μέτρηση- Αρχική | ||
N | Valid | 24 | 24 | 98 | 98 | 100 | 100 |
Missing | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Μέσος όρος | 3,43 | 3,27 | 3,45 | 3,32 | 3,46 | 3,32 |
Statistics
Στις προηγούμενες τάξεις είχα ένα συμμαθητή με κάποια αναπηρία | Στις προηγούμενες τάξεις δεν είχα ένα συμμαθητή με κάποια αναπηρία | Στην κατασκήνωση υπάρχουν παιδιά με αναπηρία | |||||
Τελική μέτρηση- Αρχική | Τελική μέτρηση- Αρχική | Τελική μέτρηση- Αρχική | Τελική μέτρηση- Αρχική | Τελική μέτρηση- Αρχική | Τελική μέτρηση- Αρχική | ||
N | Valid | 39 | 39 | 83 | 83 | 79 | 79 |
Missing | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Μέσος όρος | 3,43 | 3,21 | 3,45 | 3,36 | 3,40 | 3,24 |
Statistics
Στις προηγούμενες κατασκηνώσεις υπήρχαν κατασκηνωτές με αναπηρία
Στις προηγούμενες κατασκηνώσεις δεν υπήρχαν κατασκηνωτές με αναπηρία
Τελική μέτρηση- Αρχική | Τελική μέτρηση- Αρχική | Τελική μέτρηση- Αρχική | Τελική μέτρηση- Αρχική | ||
N | Valid | 53 | 53 | 69 | 69 |
Missing | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Μέσος όρος | 3,42 | 3,26 | 3,47 | 3,34 |
Ειδικότερα, οι ερωτήσεις που διαφέρουν ανάμεσα σε όσους έχουν άτομο στην οικογένειά τους ή φίλο με κάποια αναπηρία είναι οι «Εάν παίζαμε μπάσκετ στην κατασκήνωση δεν θα με πείραζε να έχω το Γιάννη στην ομάδα μου», «Εάν παίζατε μπάσκετ στην κατασκήνωση θα επέτρεπες ο Γιάννης να ρίχνει σε μια μπασκέτα με χαμηλότερο ύψος;», όπου στην τελική μέτρηση απάντησαν πιο «συντηρητικά» από το
«Ναι-Μάλλον ναι» στο «Μάλλον όχι». Αντίστοιχα, ανάμεσα σε όσους δεν έχουν άτομο στην οικογένειά τους ή φίλο με κάποια αναπηρία για τις ερωτήσεις οι «Εάν παίζαμε μπάσκετ στην κατασκήνωση δεν θα με πείραζε να έχω το Γιάννη στην ομάδα μου»,
«Εάν παίζατε μπάσκετ στην κατασκήνωση και ο Γιάννης βρισκόταν στην περιοχή κάτω από το καλάθι θα επέτρεπες να παραμείνει εκεί για περισσότερο χρόνο (π.χ. 5 δευτερόλεπτα αντί για 3) μέχρι να καταλάβει τι πρέπει να κάνει μετά;» (Πίνακας 20).
Πίνακας 19. Διαφοροποιήσεις στη βαθμολογία CAIPE-R ανάλογα με την ύπαρξη ατόμου με αναπηρία στην οικογένεια ή στον φιλικό περίγυρο
Άτομο στην οικογένεια/ φίλος με αναπηρία = Ναι |
Μέσος όρος |
Άτομο στην οικογένεια/ φίλος με αναπηρία = Όχι |
Μέσος όρος |
Q5 | 3,50 – 3,08 | Q5 | 3,57 – 3,20 |
Q8 | 3,83 – 3,37 | Q9 | 3,48 – 3,27 |
Ακόμα, η ερώτηση που διαφέρει ανάμεσα σε όσους έχουν συμμαθητή με κάποια αναπηρία είναι οι «Εάν ο Γιάννης συμμετείχε στην κατασκήνωση θα του μιλούσα και θα ήμουν φίλος/η του», όπου στην τελική μέτρηση απάντησαν πιο
«συντηρητικά» από το «Ναι-Μάλλον ναι» στο «Μάλλον όχι». Αντίστοιχα ανάμεσα σε όσους δεν έχουν συμμαθητή με κάποια αναπηρία για τις ερωτήσεις οι «Εάν παίζαμε μπάσκετ στην κατασκήνωση δεν θα με πείραζε να έχω το Γιάννη στην ομάδα μου»,
«Εάν παίζατε μπάσκετ στην κατασκήνωση και ο Γιάννης βρισκόταν στην περιοχή κάτω από το καλάθι θα επέτρεπες να παραμείνει εκεί για περισσότερο χρόνο (π.χ. 5 δευτερόλεπτα αντί για 3) μέχρι να καταλάβει τι πρέπει να κάνει μετά;» (Πίνακας 21).
Πίνακας 20. Διαφοροποιήσεις στη βαθμολογία CAIPE-R ανάλογα με την ύπαρξη συμμαθητή με αναπηρία
Συμμαθητή με αναπηρία
= Ναι |
Μέσος όρος |
Συμμαθητή με αναπηρία
= Όχι |
Μέσος όρος |
Q3 | 3.45 – 3.23 | Q5 | 3.58 – 3.19 |
Συμμαθητή με αναπηρία
= Ναι |
Μέσος όρος |
Συμμαθητή με αναπηρία
= Όχι |
Μέσος όρος |
Q9 | 3.52 – 3.26 |
Τέλος, οι ερωτήσεις που διαφέρουν ανάμεσα σε όσους έχουν στην κατασκήνωση παιδιά με κάποια αναπηρία είναι οι «Εάν παίζαμε μπάσκετ στην κατασκήνωση δεν θα με πείραζε να έχω το Γιάννη στην ομάδα μου», «Επειδή ο Γιάννης ίσως δεν μπορεί να παίξει καλά μπάσκετ, πιστεύω ότι θα καθυστερούσε το ρυθμό του παιχνιδιού.», «Εάν παίζατε μπάσκετ στην κατασκήνωση και ο Γιάννης βρισκόταν στην περιοχή κάτω από το καλάθι θα επέτρεπες να παραμείνει εκεί για περισσότερο χρόνο (π.χ. 5 δευτερόλεπτα αντί για 3) μέχρι να καταλάβει τι πρέπει να κάνει μετά;» όπου στην τελική μέτρηση απάντησαν πιο «συντηρητικά» από το «Ναι- Μάλλον ναι» στο «Μάλλον όχι». Αντίστοιχα ανάμεσα σε όσους δεν έχουν στην κατασκήνωση παιδιά με κάποια αναπηρία για την ερώτηση «Εάν παίζαμε μπάσκετ στην κατασκήνωση δεν θα με πείραζε να έχω το Γιάννη στην ομάδα μου» (Πίνακας 22).
Πίνακας 21. Διαφοροποιήσεις στη βαθμολογία CAIPE-R ανάλογα με την ύπαρξη παιδιού με αναπηρία στην κατασκήνωση
Κατασκήνωση με άτομο με αναπηρία =
Ναι |
Μέσος όρος |
Κατασκήνωση με άτομο με αναπηρία =
Όχι |
Μέσος όρος |
Q5 | 3.47 – 3.18 | Q5 | 3.72 – 3.19 |
Q6 | 2.42 – 2.09 | ||
Q9 | 3.41 – 3.18 |