Οι Αναδυόμενες Τεχνολογίες στην υπηρεσία του Καθολικού Σχεδιασμού: Έξυπνες Βιβλιοθήκες «ανοιχτές» σε άτομα με Αναπηρία Όρασης – Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία της Αγγουρά Ελένης – Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Π.Μ.Σ. Πολιτισμική Πληροφορική και Επικοινωνία Κατεύθυνση: Μουσειολογία – Μέρος 34ο

Φεβ 9, 2024 | Άλλες προσεγγίσεις της τυφλότητας και της αναπηρίας, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Οι Αναδυόμενες Τεχνολογίες στην υπηρεσία του Καθολικού Σχεδιασμού: Έξυπνες Βιβλιοθήκες «ανοιχτές» σε άτομα με Αναπηρία Όρασης – Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία της Αγγουρά Ελένης – Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Π.Μ.Σ. Πολιτισμική Πληροφορική και Επικοινωνία Κατεύθυνση: Μουσειολογία – Μέρος 34ο

 

2.5.3.1   Η παραδοσιακή βιβλιοθήκη

 

Η βιβλιοθήκη είναι ένας οργανισμός που κύριο στόχο έχει την αποθήκευση, τη διατήρηση και τη συντήρηση μίας συλλογής υλικού. Το υλικό της περιλαμβάνει βιβλία, περιοδικά, ερευνητικές εργασίες σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή, χειρόγραφα καθώς και οποιοδήποτε άλλο γραφικό ή οπτικοακουστικό υλικό. Παραδοσιακά, ο ρόλος της είναι να διευκολύνει τη χρήση των πληροφοριακών πόρων, με τρόπο που καλύπτει τις απαιτήσεις και τις πληροφοριακές, ερευνητικές, εκπαιδευτικές, πολιτιστικές και δημιουργικές ανάγκες των χρηστών της. Η βιβλιοθήκη ως θεσμός δεσμεύεται απέναντι στο κοινό της να μην αποκλείει πρόσθετους πόρους ή υπηρεσίες που εξυπηρετούν το σκοπό της , να παρέχει πρόσβαση στο υλικό της , να προσφέρει γνώση και να ενθαρρύνει τη χρήση των πόρων που διαθέτει με διάφορους τρόπους (UNESCO Γ. , n.d.).

Ωστόσο, εδώ και πολλές δεκαετίες το μοντέλο λειτουργίας των βιβλιοθηκών και διαχείρισης των συλλογών τους δεν έχει αλλάξει. Το μοντέλο αυτό δίνει έμφαση περισσότερο στην ίδια τη συλλογή και λιγότερο στο χρήστη. Η άτυπη διάταξη για την παρουσίαση του υλικού περιλαμβάνει απλώς τη τοποθέτηση των τεκμηρίων σε ράφια σύμφωνα με κάποιο σύστημα ταξινόμησης. Αυτό, πρακτικά σημαίνει, ότι η αναζήτηση πληροφοριών βασίζεται σε κάποιο χειρόγραφο ή ψηφιακό ευρετήριο, στο οποίο έχουν καταχωρηθεί όλα τα τεκμήρια της συλλογής και στη φυσική εγγύτητα του σχετικού υλικού στον επισκέπτη (Azhar, Sungkur, & Soulakshmee, 2020). Ο επισκέπτης καλείται να περιηγηθεί σε έναν λαβύρινθο διαδρόμων, σε κάποιες περιπτώσεις με τη βοήθεια ενός έντυπου χάρτη του εσωτερικού χώρου, προκειμένου να βρει το διάδρομο και στη συνέχεια το ράφι με τη θεματική ή τον συγγραφέα που τον ενδιαφέρει. Ως εκ τούτου, τόσο η διαδικασία βιβλιογραφικής αναζήτησης όσο και η διαδικασία δανεισμού απαιτεί σε σημαντικό βαθμό την ανθρώπινη παρέμβαση από το βιβλιοθηκονόμο και τη χρήση ενός κεντρικού συστήματος υπολογιστή, το οποίο ενημερώνεται χειροκίνητα από το προσωπικό της βιβλιοθήκης.

Μετάβαση στο περιεχόμενο