Οι Αναδυόμενες Τεχνολογίες στην υπηρεσία του Καθολικού Σχεδιασμού: Έξυπνες Βιβλιοθήκες «ανοιχτές» σε άτομα με Αναπηρία Όρασης – Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία της Αγγουρά Ελένης – Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Π.Μ.Σ. Πολιτισμική Πληροφορική και Επικοινωνία Κατεύθυνση: Μουσειολογία – Μέρος 27ο
2.4.3.5 Chatbots
Τα chatbots ανήκουν στην κατηγορία των bots και είναι συστήματα λογισμικού, τα οποία μιμούνται την ανθρώπινη συμπεριφορά και συνομιλούν με ανθρώπους αλλά και μεταξύ τους (Αχλαδιανάκης & Παππά, 2019). Τα chatbots μπορούν να λειτουργήσουν με τρεις διαφορετικούς τρόπους και για καθέναν από αυτούς έχουν διαφορετική αρχιτεκτονική δομή (Haristiani, 2019):
- Flow-based Chatbot: Η επικοινωνία γίνεται με προκαθορισμένους διαλόγους που έχουν οριστεί από τον σχεδιαστή. Ο διάλογος στηρίζεται σε συγκεκριμένες λέξεις ή φράσεις που ακολουθεί ο χρήστης βήμα βήμα. Δεν έχει περιθώρια παρεκκλίσεων.
- Artificial Intelligent Chatbot: Αυτό το bot επιτρέπει στο χρήστη να συμμετέχει σε πιο ελεύθερο διάλογο, καθώς οι γνώσεις του λογισμικού ενημερώνονται από προηγούμενες συνομιλίες των χρηστών. Είναι ο τύπος που αξιοποιεί περισσότερο από τους άλλους δύο την τεχνολογία επεξεργασίας και κατανόησης της φυσικής γλώσσας και τη βαθιά μάθηση, προκειμένου να κατανοούν τις ερωτήσεις του χρήστη και να δίνουν την κατάλληλη απάντηση (Bozic, Tazl, & Wotawa, 2019).
III. Hybrid Chatbot: Συνδυάζει τους δύο προηγούμενους τύπους, καθώς προσφέρει την δυνατότητα μιας πιο ελεύθερης μορφής διαλόγου, αλλά μέσα στα πλαίσια του μοτίβου που έχει οριστεί από τον σχεδιαστή.
Τα chatbots αποτελούν εφαρμογές της ΤΝ και ως εκ τούτου αξιοποιούν τις εξής τεχνολογίες (Almansor & Hussain, 2020):
- Κατανόηση της Φυσικής Γλώσσας (Natural Language Understanding-NLU)
- Επεξεργασία της Φυσικής Γλώσσας (Natural Language Processing-NLP)
- Κατανόηση με βάση τα συμφραζόμενα (Contextual Understanding)
- Παραγωγή της Φυσικής Γλώσσας (Natural Language Generation-NLG)
Τα chatbots ξεκίνησαν ως εικονικοί βοηθοί τεχνητής νοημοσύνης για την καλύτερη και αμεσότερη εξυπηρέτηση πελατών. Πάνω από το 70% των επιχειρήσεων τα θεωρούν ως σημαντικό εργαλείο της παραγωγικότητάς τους (Sweena, και συν., 2021). Πλέον χρησιμοποιούνται σε πολλούς τομείς και ο τρόπος επικοινωνίας διαφέρει ανάλογα με το σκοπό για τον οποίο σχεδιάζονται (Μαρσιώνη, 2019).
Σήμερα αξιοποιώντας τεχνολογίες σημασιολογικού ιστού μπορεί να επιτευχθεί η διαλειτουργικότητα διαφορετικών οντοτήτων ενός έξυπνου συστήματος αλλά και διαφορετικών συστημάτων μέσα από τη διασύνδεση διαφορετικών chatbots που επιτελούν διαφορετικές λειτουργίες. Η επιστημονική κοινότητα διερευνά την ανάπτυξη της διανεμημένης συνεργασίας συνομιλίας πολλαπλών chatbots με τη χρήση γράφων γνώσης (knowledge graphs). Η ανάπτυξη των multi-chatbots συστημάτων λειτουργεί μέσα από ένα σύστημα κατανεμημένης γνώσης και συνεργασίας μεταξύ chatbots που επιτελούν διαφορετικές λειτουργίες. Μια τέτοια προσέγγιση μπορεί να συμβάλλει στην ποιότητα των απαντήσεων των chatbots και στην ικανότητα απάντησης σε περισσότερες ερωτήσεις του χρήστη, πλησιάζοντας το επίπεδο μιας ανθρώπινης συνομιλίας (Varitimiadis, Kotis, Pittou, & Konstantakis, 2021).