Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΟΠΤΙΚΗ ΑΝΑΠΗΡΙΑ – ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ της ΕΥΓΕΝΙΑΣ ΣΕΙΡΑ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ, Επιστήμες της Αγωγής: Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση – Μέρος 21ο

Φεβ 12, 2025 | Άλλες προσεγγίσεις της τυφλότητας και της αναπηρίας, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΟΠΤΙΚΗ ΑΝΑΠΗΡΙΑ – ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ της ΕΥΓΕΝΙΑΣ ΣΕΙΡΑ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ, Επιστήμες της Αγωγής: Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση – Μέρος 21ο

 

Πίνακας 4. Η συμβολή της κοινωνικής στήριξης στην κοινωνικοποίηση και την κοινωνική ένταξη των ατόμων με οπτική αναπηρία

 

Συγγραφείς (έτος

δημοσίευσης)

Συμμετέχοντες Ομάδα κοινωνικής στήριξης Εργαλεία της έρευνας Αποτελέσματα
Oviedo-Cáceres et al. (2023) 26 άτομα με οπτική αναπηρία 21-68 ετών Οικογένεια Κοντινό περιβάλλον Συνεντεύξεις Η αποδοχή της αναπηρίας από τα άτομο και από το στενό κοινωνικό περιβάλλον βοήθησε σημαντικά στην κοινωνική τους ένταξη.

Ο σεβασμός στην ατομικότητα και στις προσωπικές δυνατότητες των ατόμων με οπτική αναπηρία από την οικογένεια τους οδήγησε στην αναζήτηση κοινωνικής στήριξης .

Η δυναμική της οικογένειας και του στενού περιβάλλοντος των ατόμων με οπτική αναπηρία επηρέασε θετικά

την κοινωνική τους ενσωμάτωση.

Yuan et al. (2023) 311 έφηβοι με οπτική αναπηρία (1ο κύμα έρευνας)

170 έφηβοι με οπτική αναπηρία (2ο κύμα έρευνας)

Οικογένεια Εκπαιδευτικοί Συμμαθητές Στενός κύκλος των φίλων Ερωτηματολόγια Η αντιληπτή κοινωνική υποστήριξη και η κοινωνική ένταξη είναι αλληλένδετες.

Η αύξηση των κοινωνικών δικτύων αυξάνει και την συμμετοχή σε κοινωνικές δραστηριότητες.

Ο υψηλός αριθμός κοινωνικών δικτύων βοηθά τα άτομα ώστε να αντιληφθούν καλύτερα την υποστήριξη που λαμβάνουν από τον

κύκλο των φίλων.

Bassey & Ellison (2022) 8 ενήλικες με επίκτητη απώλεια όρασης 18-59 ετών Φίλοι Συνάδελφοι Οικογένεια Συνεντεύξεις η κοινωνική στήριξη από την οικογένεια αποτέλεσε τον βασικότερο παράγοντα για την κοινωνική προσαρμογή των ατόμων στη νέα τους καθημερινότητα.

Η στήριξη (συναισθηματική κοινωνική στήριξη) από τον κύκλο των φίλων μειώθηκε σημαντικά οδηγώντας σε κοινωνική απομόνωση.

Η υποτίμηση των δεξιοτήτων των ατόμων μετά την απόκτηση τη αναπηρίας από συναδέλφους και φίλους επηρέασε την ποιότητα της

παρεχόμενης κοινωνικής στήριξης.

 

 

Acheampong, Acheampong & Rockson (2021) 22 φοιτητές με τύφλωση Συνομήλικοι Κύκλος των φίλων Συνεντεύξεις Η παρότρυνση των συνομηλίκων για συμμετοχή σε δραστηριότητες συνεργατικής μάθησης συνέβαλλαν στην κοινωνική ενσωμάτωση των ατόμων με τύφλωση.

Η έλλειψη γνώσεων των βλεπόντων άλλων σχετικά με τις ικανότητές των ατόμων με οπτική αναπηρία οδήγησε σε αποκλεισμό από εξωφοιτητικές δραστηριότητες.

Κατά τη συμμετοχή σε δραστηριότητες θα πρέπει να αναγνωρίζονται οι ανάγκες των ατόμων με οπτική αναπηρία και να ενισχύεται η προώθηση της

συμμετοχής τους στην κοινότητα.

Almog (2018) 16 φοιτητές με οπτική αναπηρία Εκπαιδευτικό πλαίσιο Συνομήλικοι Συνεντεύξεις Το προσωπικό και οι πανεπιστημιακές υπηρεσίες υποστήριξης μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά έναν φοιτητή με οπτική αναπηρία στην κοινωνικοποίηση και κοινωνική του ένταξη είτε μέσω διοικητικής βοήθειας είτε μέσω ακαδημαϊκών διευκολύνσεων.

Η αποδοχή και η κατανόηση της οπτικής αναπηρίας από την πανεπιστημιακή κοινότητα συμβάλλουν στην ομαλή ένταξη στο σύνολο και κοινωνικοποίηση των

ατόμων.

Jessup et al. (2018) 12 μαθητές γυμνασίου με οπτική αναπηρία Συνομήλικοι Εκπαιδευτικό προσωπικό Ερωτηματολόγιο Ένα ποσοστό των μαθητών βίωσε απόρριψη από τους συμμαθητές του. Το εκπαιδευτικό προσωπικό είναι σημαντικό να ενισχύσει την κοινωνική ένταξη των παιδιών με οπτική αναπηρία προωθώντας την αυτοδιάθεση των μαθητών.

Το εκπαιδευτικό προσωπικό πρέπει να παρέχει πλήρη πρόσβαση στο πρόγραμμα σπουδών ώστε να δημιουργηθούν κοινωνικοί δεσμοί

μεταξύ των συνομηλίκων.

Hajek et al. (2017) Ηλικιωμένοι με οπτική αναπηρία

>75 ετών

Φίλοι Ευρύτερα κοινωνικά δίκτυα Ερωτηματολόγιο Η εμφάνιση οπτικής αναπηρίας κατά την Τρίτη ηλικία επηρέασε την παροχή συναισθηματικής κοινωνικής στήριξης.

Η μείωση της κοινωνικής στήριξης κατά την αύξηση της ηλικίας οδήγησε σε κοινωνική απομόνωση.

de Verdier (2016) 6 μαθητές με οπτική αναπηρία Εκπαιδευτικό προσωπικό (δάσκαλοι)

Ομότιμοι

Συνεντεύξεις Ερωτηματολόγιο Πραγματοποίηση εκπαιδευτικών παρεμβάσεων με στόχο τη διευκόλυνση της κοινωνικής ένταξης

των παιδιών με οπτική αναπηρία.

 

        Η δημιουργία κοινωνικών δεσμών με ομότιμους συνέβαλλε στην κοινωνική προσαρμογή των ατόμων.

Οι παρεμβάσεις σε διαφορετικά επίπεδα είναι απαραίτητες προκειμένου να βελτιωθούν οι δυνατότητες κοινωνικής ένταξης

αυτών των μαθητών.

Papadopoulos & Papakonstantinou (2016) 383 φοιτητές

18-45 ετών

Συμφοιτητές Ερωτηματολόγιο Η συνεχής αλληλεπίδραση ατόμων με οπτική αναπηρία με βλέποντες συνομηλίκους τους οδηγεί στην αύξηση της παροχής κοινωνικής στήριξης και σε μεγαλύτερη επιθυμία για δημιουργία κοινωνικών δεσμών.

Η παροχή κοινωνικής στήριξης και η ανάπτυξη φιλιών μεταξύ βλεπόντων φοιτητών και ατόμων με οπτική αναπηρία έχει θετικό αντίκτυπο στην ένταξη των ατόμων αυτών στην

τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Parvin (2015) Μαθητές με οπτική αναπηρία Σχολικό πλαίσιο Συνομήλικοι Συνεντεύξεις Ερωτηματολόγιο Η αποδοχή των μαθητών με οπτική αναπηρία από τους βλέποντες συνομηλίκους οδήγησε στη δημιουργία φιλιών και κοινωνικών δεσμών και ενίσχυσε τη συμμετοχή τους στης ομαδικές δραστηριότητες.

Η υποστήριξη των εξωσχολικών δραστηριοτήτων των μαθητών αυτών και των σχετικών εκπαιδευτικών ομιλιών από τις σχολικές μονάδες βοήθησε στην ομαλότερη ένταξη τους στο γενικό σύνολο.

Η υποστήριξη από το σχολικό πλαίσιο συμβάλλει στην ανεξαρτητοποίηση των ατόμων με

οπτική αναπηρία.

Alma et al. (2012) 173 ενήλικες με οπτική αναπηρία

>55 ετών

Φίλοι Οικογένεια Ευρύτερα κοινωνικά δίκτυα . Τηλεφωνικές συνεντεύξεις Το μέγεθος των κοινωνικών δικτύων επηρεάζει την κοινωνική ενσωμάτωση και τη συμμετοχή σε καθημερινές δραστηριότητες των μεγαλύτερων σε ηλικία ατόμων με οπτική αναπηρία.

Η κοινωνική στήριξη δεν επηρέασε την κοινωνική συμμετοχή των

ατόμων.

Gold, Shaw, & Wolffe (2010) 328 νέοι με οπτική αναπηρία 15-30 ετών Φίλοι Ερωτηματολόγιο Η παροχή κοινωνικής στήριξης από τον κύκλο των φίλων συνέβαλλε στη συμμετοχή τους σε κοινωνικές δραστηριότητες.

Μέσω του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης διατήρησαν

τις κοινωνικές τους επαφές.

 

 

Μετάβαση στο περιεχόμενο