ΕΘΝΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΤΥΦΛΩΝ

Lego, Makies και Mattel: τα παιχνίδια είμαστε “εμείς”

Οκτ 11, 2019 | ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ, Ψυχαγωγία - Ενημέρωση

Lego, Makies και Mattel: τα παιχνίδια είμαστε “εμείς”
Η υποτίμηση των ικανοτήτων των ατόμων με αναπηρίες αποτελεί ένα σημαντικό εμπόδιο στην κοινωνική τους ένταξη. Η απομόνωση συγκεκριμένα των παιδιών με αναπηρία, οδηγεί στην περιθωριοποίηση τους από το κοινωνικό περιβάλλον στο οποίο βρίσκονται κάθε φορά, είτε είναι το σχολείο, είτε ακόμα και η ίδια τους η οικογένεια. Η περιθωριοποίηση λοιπόν έχει ως αποτέλεσμα να αντιμετωπίζουν ψυχολογικές και συναισθηματικές δυσκολίες, καθώς νιώθουν πως η διαφορετικότητά τους είναι πρόβλημα για τους υπόλοιπους. Νιώθουν πως δεν είναι φυσιολογικοί, αφού η κοινωνία δεν μπορεί να τα δεχτεί και να τα αντιμετωπίσει όπως αρμόζει. Τα παιδιά με αναπηρίες είναι από τα πιο ευάλωτα μέλη της κοινωνίας. Η κοινωνική ενσωμάτωση των παιδιών αυτών σε ένα υγιές περιβάλλον μάλιστα αποτελεί όφελος όχι μόνο για τα ίδια, αλλά όφελος για όλους μας. Χρειάζεται λοιπόν να δοθεί ειδική μεταχείριση από την ίδια τη  κοινωνία. Είναι η μόνη, η οποία μπορεί να βρει τους τρόπους να ενσωματωθούν ομαλά στο κοινωνικό περίγυρο.
Η προκατάληψη λοιπόν απέναντι στα παιδιά με αναπηρία μπορεί να ελαχιστοποιηθεί. Κυρίως μέσα από δραστηριότητες που φέρνουν κοντά παιδιά με και χωρίς αναπηρίες. Για παράδειγμα, τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο όταν προβάλλουν πως η διαφορετικότητα ή αλλιώς η ετερότητα των ατόμων με οποιαδήποτε μορφή αναπηρίας δεν αποτελεί πρόβλημα. Με την προβολή μιας διαφορετικής εικόνας για τα παιδιά και τους ενήλικες με αναπηρίες, τα ΜΜΕ μπορούν να εκπέμψουν θετικά μηνύματα.  Μπορούν να προβάλουν το μήνυμα πως κάθε άτομο με αναπηρία ανήκει σε μια οικογένεια. Να αντιμετωπίσουν τις ανακρίβειες και τα στερεότυπα που ενισχύονται από τις κοινωνικές προκαταλήψεις. Να εξαλείψουν την περιθωριοποίηση αυτών των ατόμων.
Lego
Το πρώτο βήμα έγινε τον Απρίλιο του 2015 όταν η δημοσιογράφος Rebecca Atkinson αποφάσισε να δράσει. Να δώσει ένα τέλος στην αντίληψη πως τα παιδιά με αναπηρίες δεν μπορούν να είναι ανεξάρτητα και να διασκεδάζουν όπως όλα τα υπόλοιπα παιδιά. Η Rebecca αποφάσισε να οργανώσει μία καμπάνια ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης της κοινωνίας. Να προβάλει πως η περιθωριοποίηση απέναντι σε αυτά τα άτομα αποτελεί κίνδυνο για το μέλλον της κοινωνίας μας. Να σημειωθεί πως και η ίδια είναι άτομο με αναπηρία ακοής και όρασης.
Έτσι, χρησιμοποίησε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να θέσει προβληματισμούς-ερωτήματα και να βελτιώσει, ή μάλλον να αλλάξει την κατάσταση στο χώρο του παιχνιδιού. Στόχος της αρχικά ήταν να ενισχύσει την αυτοπεποίθηση των παιδιών. Ύστερα να προειδοποιήσει τις βιομηχανίες παιχνιδιών που για πολλά χρόνια αναπαρήγαγαν το μοντέλο της αψεγάδιαστης ομορφιάς και τελειότητας, πως στόχος αυτών των βιομηχανιών θα πρέπει να είναι η δημιουργία παιχνιδιών που θα προσελκύουν όλα τα παιδιά, με η χωρίς αναπηρίες, χωρίς να νιώθουν το αίσθημα της κατωτερότητας. Η καμπάνια #ToyLikeMe λοιπόν διεκδίκησε την αναγνώριση της αναπηρίας και της διαφορετικότητας μέσα από τα παιχνίδια και η Rebecca πέτυχε τον σκοπό της.
Η Rebecca συγκεκριμένα είχε απευθυνθεί σε άρθρο της στην γνωστή βιομηχανία παιχνιδιών Lego γράφοντας πως «η δημοφιλής σειρά παιχνιδιών κατασκευής που παράγει ο Όμιλος LEGO αφήνει στο περιθώριο 150 εκατομμύρια παιδιά με αναπηρία σε ολόκληρο τον κόσμο, αφού δεν τα συμπεριλαμβάνει στις συλλογές της. Δεν πρόκειται για θέμα πωλήσεων, αλλά για το πώς μπορούμε ν’ αλλάξουμε την αντίληψη του κόσμου για τα άτομα με αναπηρίες. Και μόνο εταιρίες σαν τη Lego μπορούν να το πετύχουν αυτό».
Μετά από αυτή τη καμπάνια η δημοφιλής βιομηχανία παιχνιδιών Lego αποφάσισε να δράσει. Να δράσει για έναν κόσμο όπου τα παιδιά με ή χωρίς αναπηρία δεν θα νιώθουν περιθωριοποιημένα. Δημιούργησε λοιπόν φιγούρες καθισμένες σε αναπηρικό καροτσάκι. Η κίνηση αυτή αποτελεί σημαντικό λιθαράκι στην ψυχολογική βοήθεια των παιδιών αυτών. Η φιγούρα παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Toy Fair της Νυρεμβέργης στη Γερμανία.

Makies
Επιπλέον, η κοινωνική εκστρατεία της Rebecca επηρέασε και ενέπνευσε τη Βρεταν

Μετάβαση στο περιεχόμενο