ΕΘΝΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΤΥΦΛΩΝ

Κορυφαία προτεραιότητα η ενίσχυση της Ειδικής Εκπαίδευσης και Αγωγής

Απρ 30, 2018 | Εκπαίδευση, ΘΕΜΑΤΑ ΤΥΦΛΟΤΗΤΑΣ

Κυρία Τζούφη, η Συντακτική Ομάδα του Ένθετου «Παιδεία και Κοινωνία» σας εύχεται ολόψυχα κάθε επιτυχία στο δύσκολο έργο σας στο υπουργείο Παιδείας. Μια από τις σημαντικές αρμοδιότητες που έχετε αναλάβει αφορά τα θέματα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Πρόσφατα μάλιστα είχατε σχετική συνάντηση με εκπροσώπους του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Ειδικής Αγωγής (ΠΕΣΕΑ), όπου η έμφαση δόθηκε στα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών με ειδικές ανάγκες και αναπηρίες. Μπορείτε να περιγράψετε την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στο χώρο αυτόν μετά από σχεδόν μια δεκαετία μνημονιακών πολιτικών;

Σας ευχαριστώ θερμά και ελπίζω να ανταποκριθώ στις πολύ μεγάλες ανάγκες που αντιμετωπίζει συνολικά η εκπαίδευση στη χώρα μας. Οι ανάγκες αυτές μεγεθύνθηκαν κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης, με τα προγράμματα λιτότητας και τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές να επιφέρουν βαρύτατο πλήγμα στη πλατιά κοινωνική πλειοψηφία.

Θεμελιώδεις ανάγκες και δικαιώματα όπως η πρόσβαση στη Δημόσια Παιδεία και την Υγεία τέθηκαν σε αμφισβήτηση και οι κοινωνικές ομάδες που ανέκαθεν χαρακτηρίζονταν από μεγαλύτερη ευαλωτότητα οδηγήθηκαν στο περιθώριο. Παιδιά, νέοι άνθρωποι με ειδικές μαθησιακές ανάγκες και οι οικογένειές τους κλήθηκαν να επιβιώσουν σε ένα τοπίο που συστηματικά ανατροφοδοτούσε την κοινωνική ανισότητα.

Κατά τη διάρκεια των μνημονιακών χρόνων, οι λειτουργοί της Ειδικής Εκπαίδευσης και Αγωγής (ΕΑΕ) αποτέλεσαν τους στυλοβάτες της, καταβάλλοντας υπεράνθρωπες προσπάθειες και επιδεικνύοντας εξαιρετική διάθεση προσφοράς. Ωστόσο, ο κεντρικός σχεδιασμός της Πολιτείας αδυνατούσε να επιλύσει επιτακτικά καθημερινά εκπαιδευτικά προβλήματα και ανάγκες των παιδιών με αναπηρία και των οικογενειών τους.

Επί μακρόν, η ΕΑΕ μαστιζόταν από την υποστελέχωση και την έλλειψη δομών, ενώ  παρέμεινε προσκολλημένη σε απαρχαιωμένες αντιλήψεις, παραγνωρίζοντας τις σύγχρονες διεπιστημονικές προσεγγίσεις. Ως αποτέλεσμα, ένα σημαντικό ποσοστό παιδιών με αναπηρία στερείται βασικά αγαθά, δεν εντάσσεται ποτέ στις εκπαιδευτικές δομές και παραμένει κλεισμένο στο σπίτι.

Σήμερα, βρισκόμαστε στη διαδικασία σχεδιασμού και υλοποίησης πολιτικών με στόχο την αντιστροφή της συγκεκριμένης πραγματικότητας, συνυπολογίζοντας πως η παγκόσμια καταγεγραμμένη επιδημία των διαταραχών του αυτιστικού φάσματος, απαιτεί εξειδικευμένες υπηρεσίες και πρώιμη παρέμβαση στην προσχολική αλλά και σε όλη τη διάρκεια της σχολικής ηλικίας.

Ποια είναι τα άμεσα μέτρα και ποιοι οι μεσοπρόθεσμοι σχεδιασμοί του Υπουργείου Παιδείας στον τομέα της Ειδικής Αγωγής; Μπορούμε να αναφερόμαστε σε μια στρατηγική σε αυτό τον τομέα;

Η υποστήριξη και η ενίσχυση της ΕΑΕ αποτελεί μια από τις κορυφαίες προτεραιότητες του Υπουργείου Παιδείας και της Κυβέρνησης συνολικά. Η καταπολέμηση των διακρίσεων και η ανάπτυξη του σεβασμού της διαφορετικότητας στον χώρο της Εκπαίδευσης, συνιστά συστατικό στοιχείο ενός σύγχρονου δημοκρατικού, δημόσιου σχολείου ποιότητας, ισότητας και ισοτιμίας στην πρόσβαση. Έτσι, προχωρήσαμε στην εφαρμογή σειράς παρεμβάσεων και νομοθετικών πρωτοβουλιών με προσανατολισμό την ένταξη των παιδιών με αναπηρία.

Ειδικότερα, η λειτουργία των Τμημάτων ένταξης αναβαθμίστηκε, ενώ μετά από 8 χρόνια πολιτικών λιτότητας, ιδρύθηκαν 36 σχολικές μονάδες ΕΑΕ και 531 Τμήματα Ένταξης στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Παράλληλα εκδόθηκε Υπουργική Απόφαση που προβλέπει το περιεχόμενο και τη μεθοδολογία των προγραμμάτων συνεκπαίδευσης.

Στο ίδιο μήκος κύματος, καταστήσαμε υποχρεωτικό το εξάωρο πρόγραμμα των Ειδικών Νηπιαγωγείων και Δημοτικών Σχολείων, παρέχοντας τη δυνατότητα λειτουργίας Ολοήμερου Προγράμματος. Επίσης θεσπίστηκε το νέο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο–Λύκειο και ιδρύθηκαν 18 μονάδες, ενώ καθορίστηκε με σαφήνεια ο αριθμός μαθητών ανά τμήμα, από 4 έως 7.

Αναγνωρίζοντας ότι οι ανάγκες είναι πολλές, ιδιαίτερα για παράλληλη στήριξη των παιδιών που παρουσιάζουν διαταραχές του αυτιστικού φάσματος, το Υπουργείο ενέκρινε πάνω από 6

Μετάβαση στο περιεχόμενο