ΕΘΝΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΤΥΦΛΩΝ

ΕΡΩΤΗΣΗ της Μαρίας Αθανασίου, Βουλευτή Β2 Δυτικού Τομέα της Ελληνικής Λύσης  προς τον κ. Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με θέμα: «Πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη κρίνει παράνομη την υποχρέωση εμβολιασμού παιδιών με αναπηρίες ως προϋπόθεση για είσοδο σε “ΚΔΑΠ-ΑμεΑ” και “ΚΔΗΦ”, όπως επιβάλλεται από την υπ’ αρ. πρ. “63877/31.08.2021” εγκύκλιο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων»

Μάι 12, 2022 | ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ, Κοινοβουλευτικός Έλεγχος

ΕΡΩΤΗΣΗ της Μαρίας Αθανασίου, Βουλευτή Β2 Δυτικού Τομέα της Ελληνικής Λύσης  προς τον κ. Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με θέμα: «Πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη κρίνει παράνομη την υποχρέωση εμβολιασμού παιδιών με αναπηρίες ως προϋπόθεση για είσοδο σε “ΚΔΑΠ-ΑμεΑ” και “ΚΔΗΦ”, όπως επιβάλλεται από την υπ’ αρ. πρ. “63877/31.08.2021” εγκύκλιο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων»

 

ΕΡΩΤΗΣΗ

Αθήνα, 30/04/2022

 

Της:       Μαρίας Αθανασίου, Βουλευτή Β2 Δυτικού Τομέα

ΠΡΟΣ:    Τον κ. Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων

 

ΘΕΜΑ: «Πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη κρίνει παράνομη την υποχρέωση εμβολιασμού παιδιών με αναπηρίες ως προϋπόθεση για είσοδο σε “ΚΔΑΠ-ΑμεΑ” και “ΚΔΗΦ”, όπως επιβάλλεται από την υπ’ αρ. πρ. “63877/31.08.2021” εγκύκλιο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων»

 

Κύριε Υπουργέ,

 

Το περασμένο έτος, γονέας παιδιού με Αυτισμό δρομολόγησε καταγγελία στην Ανεξάρτητη Αρχή: «ο Συνήγορος του Πολίτη», αιτούμενος να κριθεί στα πλαίσια της δικαιοδοσίας της προηγούμενης Αρχής η νομιμοποίηση της ανωτέρω αναφερόμενης εγκυκλίου του Υπουργείου σας, η οποία απέκλειε από την είσοδο και συμμετοχή στα «ΚΔΑΠ – ΑμεΑ» και «ΚΔΗΦ» τα μη εμβολιασμένα κατά του κορωνοϊού παιδιά με αναπτυξιακή & διανοητική αναπηρία. Επί της ανωτέρω καταγγελίας εκδόθηκε το πόρισμα της εν λόγω Αρχής υπ’ αρ. πρωτ.: Φ 1500-1599/52773/2021, της 29/9/2021 (με επισήμανση για ορθή επανάληψη στις: 30/11/2021), όπου χαρακτηρίζεται παράνομη η ως άνω εγκύκλιος, με την οποία οριζόταν ο υποχρεωτικός εμβολιασμός παιδιών με Αυτισμό (και όχι μόνο) ως απαραίτητη προϋπόθεση για την είσοδο και συμμετοχή των παιδιών αυτών στα «ΚΔΑΠ – ΑμεΑ». Το εν λόγω πόρισμα δρομολογήθηκε στο Υπουργείο σας αλλά και κοινοποιήθηκε, ως απάντηση και στον ανωτέρω γονέα, ο οποίος μας το προώθησε, αιτούμενος την παρούσα παρέμβασή μας ενώπιόν σας, προς διόρθωση των παράνομων ρυθμίσεων που εισάγει η ανωτέρω εγκύκλιος και απόσυρσή της. Στα παρακάτω παρατιθέμενα αποσπάσματα κειμένου του ως άνω πορίσματος, που θέτουμε υπόψη σας ενδεικτικά, γίνεται σαφής ο παράνομος χαρακτήρας της υπό συζήτηση εγκυκλίου, ενώ είναι σαφής η απαίτηση της ανωτέρω Ανεξάρτητης Αρχής να επανεξετάσετε το θέμα που θίγεται στην παρούσα, πράγμα το οποίο δεν έχει γίνει ως τώρα:

«…Τα παιδιά χωρίς αναπηρίες σε ΚΔΑΠ ή με ελαφριές δεν υποχρεούνται σε εμβολιασμό σε αντίθεση με αυτά με βαριές αναπηρίες σε ΚΔΑΠ-ΑμεΑ. Συγκεκριμένα τα ΚΔΑΠ, τα οποία απασχολούν ανήλικους μεταξύ των οποίων και παιδιά με ελαφριές αναπηρίες (άρθρο 2, παρ.1, του ν. 4756/2020, ΦΕΚ Α’ 235), αποτελούν δομές ανοιχτής κοινωνικής φροντίδας υπό το Υπουργείο σας που δεν έχουν ενταχθεί στη συγκεκριμένη διάταξη του άρθρου 206 του ν. 4820/2021 (Α’130), η οποία επιβάλλει τον υποχρεωτικό εμβολιασμό κατά του κορονοϊού, ούτε καν σε σχέση με το προσωπικό των ΚΔΑΠ.

Η υποχρεωτικότητα του εμβολιασμού σε παιδιά με αναπηρίες ως προϋπόθεση για ένταξη σε ΚΔΑΠ- ΑμεΑ ή ΚΔΗΦ σε αντίθεση με την απρόσκοπτη ένταξη παιδιών σε ΚΔΑΠ, όπου ούτε καν το προσωπικό υποχρεούται να εμβολιαστεί, φέρει το συνομήλικο ανήλικο πληθυσμό σε κατάσταση ανισότητας στη βάση της αναπηρίας σε σχέση με τυχόν κινδύνους του εμβολιασμού. Η πρόθεση του νομοθέτη να επιβάλλει υποχρεωτικότητα εμβολιασμού σε πληθυσμό ανηλίκων με βαριές αναπηρίες σε αντίθεση με τους συνομηλίκους τους αλλά και σε αντίθεση με άλλους ενήλικους προβληματίζει. Τα παιδιά με αναπηρία υφίστανται διάκριση λόγω της αναπηρίας τους αντίθετα με ότι επιτάσσουν διατάξεις νομοθετημάτων αυξημένης ισχύος (ν. 2101/1992 αρ.2 και ν.4074/2012 αρ. 2,7).

Παράλληλα δεν προκύπτει ότι έχουν ληφθεί υπόψη οι ειδικές συνέπειες που ενδέχεται να έχει η εφαρμογή μίας διάταξης μείζονος κοινωνικής σημασίας για άτομα με αναπηρίες όπως προβλέπεται από τη νομοθεσία που αφορά στην εφαρμογή της Σύμβασης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες και την συμβατότητα κάθε νομοθετικής διάταξης με αυτήν που αποτελεί νομοθέτημα αυξημένης τυπικής ισχύος (ν. 4074/2012, ΦΕΚΑ’88).

Τέλος, προκύπτει διχασμός και ασυνέχεια της δημόσιας διοίκησης αναφορικά με τα μέτρα πρόληψης κατά του κορονοϊού καθώς τα ίδια αυτά παιδιά που καλούνται να εμβολιαστούν υποχρεωτικά προκειμένου να γίνουν δεκτά σε ΚΔΑΠ-ΑμεΑ φοιτούν σε γενικά ή ειδικά σχολεία όπου ο αριθμός παιδιών ανά τάξη είναι μεγαλύτερος, όπως και ο συγχρωτισμός εντός και εκτός αιθουσών, χωρίς να απαιτείται παρόμοια προϋπόθεση. Παρόμοια δεν απαιτείται εμβολιασμός κατά του COVID-19 για κανένα παιδί σε κανένα σχολείο ενώ, επιπροσθέτως, δεν έχουν υποχρέωση εμβολιασμού ούτε οι εκπαιδευτικοί όπως προαναφέρθηκε. Συνεπώς, δεν αιτιολογείται επαρκώς για ποιο λόγο επιλέγεται ειδικά αυτό το προληπτικό μέτρο από το Υπουργείο Εργασίας για τα άτομα με αναπηρίες σε αντίθεση με το Υπουργείο Παιδείας δημιουργώντας αναιτιολόγητα δύο διαφορετικά καθεστώτα διαχείρισης, ως προς την πρόβλεψη εμβολιασμού παιδιών.

Η Αρχή παρακαλεί όπως επανεξετάσετε το θέμα άμεσα και να μας ενημερώσετε για τις ενέργειες στις οποίες έχετε ήδη προβεί ή προτίθεστε να προβείτε. Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων για την ανταπόκριση και είμαστε στη διάθεσή σας για ενημέρωση…».

Όπως είναι κατανοητό, έχοντας υπόψη μας ότι έχει περάσει ικανό χρονικό διάστημα από την παραλαβή του ανωτέρω Πορίσματος που είχε αποδέκτη το Υπουργείο σας, δημιουργούνται εύλογες απορίες για τους λόγους μη συμμόρφωσής σας με τα υποδεικνυόμενα, αφού η κακοδιοίκηση εις βάρος των ΑμεΑ παιδιών είναι ορατή και προφανής.

 

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,

 

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

  1. Προτίθεσθε να συμμορφωθείτε άμεσα με τις υποδείξεις προς το Υπουργείο σας που περιέχονται στο ως άνω αναφερόμενο Πόρισμα του «Συνήγορου του Πολίτη»; Αν ναι, ποιες πρωτοβουλίες θα αναλάβετε σχετικά;
  2. Για ποιον λόγο δεν έχετε προχωρήσει σε ανάκληση της ανωτέρω αναφερόμενης εγκυκλίου και διόρθωση των παράνομων υποδείξεων, που επιβάλει, τόσους μήνες μετά την παραλαβή της από τις αρμόδιες για το θέμα της Υπηρεσίες του Υπουργείου σας;

 

Η ερωτώσα βουλευτής

ΜΑΡΙΑ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

 

Πηγή: www.hellenicparliament.gr

Μετάβαση στο περιεχόμενο