ΕΘΝΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΤΥΦΛΩΝ

ΕΡΩΤΗΣΗ της ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΣΟΦΙΑΣ – ΧΑΪΔΩΣ Βουλευτού Β’ Πειραιώς της Ελληνικής Λύσης προς τον κ. Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με θέμα: «Τραγικά προβλήματα στην Ειδική Αγωγή»

Μαρ 11, 2024 | ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ, Κοινοβουλευτικός Έλεγχος

ΕΡΩΤΗΣΗ της ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΣΟΦΙΑΣ – ΧΑΪΔΩΣ Βουλευτού Β’ Πειραιώς της Ελληνικής Λύσης προς τον κ. Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με θέμα: «Τραγικά προβλήματα στην Ειδική Αγωγή»

 

 

ΕΡΩΤΗΣΗ

 

Αθήνα, 01/03/2024

Της:        ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΣΟΦΙΑΣ – ΧΑΪΔΩΣ Βουλευτού Β’ Πειραιώς

ΠΡΟΣ:   Τον κ. Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού

ΘΕΜΑ: «Τραγικά προβλήματα στην Ειδική Αγωγή»

 

Κύριε Υπουργέ,

 

Με βάση σχετικό υπόμνημα της Ομοσπονδίας Γονέων και Κηδεμόνων Περιφέρειας Αττικής, το οποίο συνυπογράφουν Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων, αναφέρονται στα τραγικά προβλήματα της Ειδικής Αγωγής. Δεδομένου ότι το 10% του μαθητικού πληθυσμού χρειάζεται υποστήριξη με βάση τα επιστημονικά δεδομένα, αντιλαμβάνεστε πόσες πολλές και μεγάλες είναι οι ελλείψεις που υπάρχουν στις δομές, προκειμένου να καλυφθούν αυτοί οι μαθητές. Στη γενική αγωγή υπάρχουν απίστευτα κενά που αφορούν στην παράλληλη στήριξη. Ενώ, μετά την αντιεπιστημονική οδηγία του Υπουργείου Παιδείας, ο εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης που αναλαμβάνει όσο περισσότερα παιδιά γίνεται, για να περιοριστεί το κόστος, έχει απαξιώσει τον ίδιο τον θεσμό της παράλληλη στήριξης.

 

Ταυτόχρονα αναφέρουν ότι, δεν υπάρχει παράλληλη στήριξη στην δευτεροβάθμια, ούτε τμήμα ένταξης, πάρα μόνο σε ελάχιστα γυμνάσια και φυσικά καθόλου στα λύκεια. Τεράστια είναι και η ταλαιπωρία που βιώνουν οι οικογένειες των μαθητών που προσπαθούν και χρειάζονται να κλείσουν ραντεβού, ακόμα και δύο χρόνια, στα υποστελεχωμένα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.) για αξιολόγηση και διάγνωση των παιδιών τους. Τονίζουν επίσης τις ελλείψεις στο ειδικό εκπαιδευτικό και θεραπευτικό υλικό, που δεν καλύπτονται από το κράτος και τα σχολεία περιμένουν από κάποια χορηγία, παρακαλώντας και ζητώντας τα αυτονόητα. Τέτοια παραδείγματα αδιαφορίας και εγκατάλειψης είναι το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Ηρακλείου, όπου αντί να επισκευαστούν οι χαλασμένες τσουλήθρες, ο Δήμος περιέφραξε το χώρο με κόκκινες κορδέλες, για να μη χρησιμοποιούνται.

 

Σχετικά με τους εκπαιδευτικούς που κατά βάση είναι αναπληρωτές, η κατάστασή τους δεν βοηθάει καθόλου στη σταθερότητα που τόσο πολύ έχουν ανάγκη οι μαθητές και που συνεχώς διαταράσσεται με τις αλλαγές των προσώπων. Επίσης, χάνονται πολλές χιλιάδες ώρες με τα απίστευτα κενά που υπάρχουν ακόμα και σήμερα, από την αρχή της σχολικής χρονιάς. Επιπρόσθετα, αν θέλουμε να μιλάμε για προάσπιση των δικαιωμάτων των παιδιών, θα πρέπει τότε αδιαπραγμάτευτα, όλα ανεξαρτήτως τα παιδιά με ειδικές ανάγκες, να μεταφέρονται στα σχολεία τους μέσα σε ανθρώπινες συνθήκες, χωρίς όρους και προϋποθέσεις για όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο με αποκλειστική ευθύνη του κράτους, που θα διαθέτει εξειδικευμένους συνοδούς οδηγούς καθώς και κατάλληλα οχήματα κρατικής ιδιοκτησίας, μιας και έχει αποδεχθεί πλέον ότι το υπάρχον σύστημα δημόσιων συμβάσεων, είναι αναποτελεσματικό.

 

Όσο για τις δομές οι οποίες υπάρχουν, είναι ελάχιστες ανάλογα με τις ανάγκες και όσες είναι υπάρχουσες, δεν είναι κατάλληλα διαμορφωμένες. Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση σε μεγάλους Δήμους, όπως της Αγίας Παρασκευής, Παπάγου – Χολαργού, Χαλανδρίου, δεν υπάρχει ούτε ένα Ειδικό Σχολείο Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Το Ειδικό Νηπιαγωγείο Μεταμόρφωσης είναι ακόμα στα χαρτιά, ενώ το Ειδικό Δημοτικό Μεταμόρφωσης, στεγάζεται σε χώρο ενός ιδιωτικού σχολείου που του έχει παραχωρηθεί, στον πρώτο όροφο με προαύλιο χώρο ένα μπαλκόνι. Το Ειδικό Δημοτικό Νέας Ιωνίας συστεγάζεται με το 16ο Δημοτικό Σχολείο, σε χώρο που παραχωρήθηκε από το Δημοτικό, μη κατάλληλα διαμορφωμένο και φυσικά δεν επαρκεί. Οι τουαλέτες του είναι απομακρυσμένες από τις αίθουσες και διαθέτουν μόνο μία τουαλέτα για τα παιδιά, οι εργοθεραπείες και οι λογοθεραπείες γίνονται στο διάδρομο, ενώ στο σχολείο υπάρχουν μόνο έξι (6) αίθουσες διδασκαλίας, εκ των οποίων η μία είναι η αίθουσα των ηλεκτρονικών υπολογιστών και στην άλλη υπάρχει πρόσβαση από την κουζίνα. Όλες οι αίθουσες είναι μικρές και δεν επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες που υπάρχουν σε σχέση με τον συνεχώς αυξανόμενο αριθμό των μαθητών.

 

Το Ειδικό Νηπιαγωγείο Ηρακλείου συστεγάζεται με το Ειδικό Δημοτικό στις   αίθουσες που υπάρχουν. Στο Δήμο Αμαρουσίου συστεγάζονται το 1ο Ειδικό Δημοτικό με το Ειδικό Νηπιαγωγείο, σε κτήριο που έχει παραχωρηθεί από το Σικιαρίδειο Ίδρυμα και στον ίδιο χώρο λειτουργεί και το Ίδρυμα, το οποίο φιλοξενεί παιδιά ηλικίας 20 χρονών και άνω. Ειδικά το Νηπιαγωγείο είναι διθέσιο και λειτουργεί ως τριθέσιο, με κατά πολύ αυξημένο αριθμό μαθητών. Τα δύο σχολεία αδυνατούν να καλύψουν τις ανάγκες των μαθητών. Στη δευτεροβάθμια λειτουργούν μόνο δύο δομές, το ΕΝΕΕΓΥΛ Αγίας Παρασκευής, όπου το σχολικό συγκρότημα μπορεί να φιλοξενήσει με ασφάλεια μέχρι 150 παιδιά και σήμερα φοιτούν 220 και δεν

 

κατάφερε να φιλοξενήσει όλες τις νέες εγγραφές. Όσο για το Ειδικό Εργαστήριο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του Δήμου Ηρακλείου, που όντως στεγάζεται σε καινούργιο κτήριο, η χωρητικότητά του είναι για 90 μαθητές και στεγάζει πάνω από 200. Με τα υπόλοιπα ΕΝΕΕΓΥΛ, όπως αυτό του Αμαρουσίου, ο Δήμος αρνείται να παραχωρήσει χώρο για την ίδρυσή του, με αποτέλεσμα να κινδυνεύει το ΦΕΚ ίδρυσης του να ακυρωθεί.

 

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,

 

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

 

  1. Πώς προτίθεσθε να παρέμβετε, ώστε να δοθεί άμεση λύση για το ΕΝΕΕΓΥΛ Αμαρουσίου που παραμένει στα χαρτιά εδώ και 17 χρόνια και ποια είναι η ευθύνη τόσο των αρμόδιων Υπουργείων όσο και του Δήμου;

 

  1. Πώς σκοπεύετε να παρέμβετε στην καταψήφιση του Δήμου Αμαρουσίου για την ίδρυση Εργαστηρίου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης στα όρια του Δήμου, με την δικαιολογία ότι δεν μπορεί ο Δήμος να καλύψει οικονομικά τις ανάγκες λειτουργίας και συντήρησης μιας νέας σχολικής μονάδας;

 

  1. Ποιος είναι ο λόγος της καθυστέρησης στο ΕΝΕΕΓΥΛ Κηφισιάς που υπάρχει μόνο στα χαρτιά, μιας και δεν κατέστη έτοιμο για χρήση κατά τη σχολική χρονιά 2023-2024 και ποιες είναι οι αναγκαίες ενέργειες που πρέπει να γίνουν, ώστε να ολοκληρωθεί η διαδικασία;

 

  1. Σκοπεύετε να παρέμβετε, ώστε να βρεθεί χώρος για τη μετεγκατάσταση του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου στη Μεταμόρφωση και να βρεθεί χώρος για το Ειδικό Νηπιαγωγείο Μεταμόρφωσης, που παραμένει επίσης στα χαρτιά;

 

  1. Πώς σκοπεύετε να λύσετε τα θέματα που αφορούν στις ελλείψεις στο εκπαιδευτικό και θεραπευτικό προσωπικό των Ειδικών Σχολείων, ώστε να μη χαθεί ξανά ούτε μία διδακτική ώρα, ιδιαιτέρα στην Ειδική Αγωγή, που είναι τόσο ωφέλιμη για τη συναισθηματική σταθερότητα και την πρόοδό των μαθητών;

 

  1. Σε ποιες άμεσες ενέργειες θα προβείτε για να ικανοποιηθούν άμεσα όλες οι αιτήσεις για την παράλληλη στήριξη;

 

  1. Πώς θα λύσετε το θέμα του ενιαίου συστήματος μεταφορών για τους μαθητές, με κατάλληλο καταρτισμένο προσωπικό, οδηγούς, συνοδηγούς και με ασφαλή και κατάλληλα λεωφορεία;

 

  1. Με ποιον τρόπο θα αναβαθμίσετε τις δομές ΚΔΑΠ – ΑΜΕΑ, που υπολειτουργούν λόγω της υποστελέχωσης τους;

 

Η Ερωτώσα Βουλευτής

ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΣΟΦΙΑ – ΧΑΪΔΩ

 

Πηγή: www.hellenicparliament.gr

 

Μετάβαση στο περιεχόμενο