ΕΘΝΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΤΥΦΛΩΝ

Επιστολή της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών προς τον Πρόεδρο της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) κο Ι. Βαρδακαστάνη με θέμα: Αποστολή προτάσεων και αιτημάτων της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών ανά υπουργείο κατόπιν αιτήματος της Ε.Σ.Α.μεΑ – Μέρος 2ο                 

Ιούν 23, 2023 | ΕΟΤ, Σημαντικά Έγγραφα ΕΟΤ

Επιστολή της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών προς τον Πρόεδρο της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) κο Ι. Βαρδακαστάνη με θέμα: Αποστολή προτάσεων και αιτημάτων της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών ανά υπουργείο κατόπιν αιτήματος της Ε.Σ.Α.μεΑ – Μέρος 2ο

 

Θέματα Υπουργείου Οικονομικών:

 

1)         Αύξηση του προνοιακού επιδόματος τυφλότητας κατά 100€ για το 2023 και σύνδεσή του με την ετήσια αύξηση μισθών και συντάξεων, καθώς επίσης αυξήσεις 100€ στις συντάξεις των τυφλών χαμηλοσυνταξιούχων.

2)         Επαναφορά των μισθών, καθώς και των δώρων εορτών και του επιδόματος αδείας, των 120 περίπου εναπομεινάντων εργαζομένων τυφλών στο δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα, στα επίπεδα του Δεκεμβρίου του 2009, όπως και έχει αναγνωριστεί στους ένστολους και άλλες κατηγορίες ή επικουρικά, μέχρις ότου η οικονομία της χώρας επιτρέψει την ολική του αποκατάσταση, χορήγηση επιδόματος ειδικών συνθηκών διαβίωσης ποσού ύψους 25% επί των πάσης φύσεως μεικτών αποδοχών τους, το οποίο και να συνυπολογίζεται στο συντάξιμο μέρος του μισθού ή μηνιαίου επιδόματος οδοιπορικών, αίτημα επίσης δικαιολογημένο και σύμφωνο με τις καθημερινές ανάγκες μετακίνησης, οι οποίες είναι ιδιαιτέρως επιβαρυμένες για τους τυφλούς εργαζόμενους. Προς αποφυγή αδικιών απέναντι στους συναδέλφους εργαζομένους, σημειώνουμε ότι η χορήγηση του ως άνω επιδόματος θα αφορά τυφλούς εργαζόμενους με οποιαδήποτε σχέση εργασίας κι αν έχουν προσληφθεί και ανεξαρτήτως του τρόπου πρόσληψης, πχ με τον Ν.2643/1998 ή μέσω Α.Σ.Ε.Π. ή με διορισμό μέσω κατάρτισης ειδικών πινάκων για ωρομίσθιους και αναπληρωτές ή με απλή πρόσληψη από ιδιώτη κ.λπ. Τα παραδείγματα είναι ενδεικτικά και αποσκοπούν στο να προλάβουν τυχόν εξαιρέσεις τυφλών εργαζομένων από το μέτρο. Επισημαίνουμε ότι το κόστος για τη χορήγηση του σχετικού επιδόματος στους εργαζόμενους τυφλούς δεν υπερβαίνει, όπως αποδεικνύεται τις 250.000 έως 300.000 ευρώ το χρόνο.

3)         Ζητάμε την πλήρη απαλλαγή από την επιβολή του ΕΝ.Φ.Ι.Α. της πρώτης κατοικίας μέχρι 120τ.μ., προσαυξανόμενη κατά 20τ.μ. ανά προστατευόμενο μέλος,  εφόσον αυτή ιδιοκατοικείται ή της μοναδικής κατοικίας η οποία ανήκει κατά ψιλή κυριότητα, επικαρπία ή και τα δύο σε τυφλό ή άτομο με σοβαρό πρόβλημα όρασης και τη φορολόγηση της υπόλοιπης ακίνητης περιουσίας μέχρι του ύψους των 250.000 ευρώ, προσαυξανόμενη κατά 50.000 ευρώ για κάθε προστατευόμενο μέλος, με το ποσό των 0,50 ευρώ ανά τετραγωνικό, όπως κατά τη διάρκεια ισχύος του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. Επίσης, ζητάμε απαλλαγή από την επιβολή φόρου σε ακαλλιέργητα αγροτεμάχια και μειωμένο φόρο στις καλλιεργούμενες εκτάσεις οι οποίες αποφέρουν εισόδημα σε τυφλούς που καλύπτονται ασφαλιστικά από τον Ο.Γ.Α. ή είναι άνεργοι. Επιπλέον, ζητάμε την εξαίρεση από την καταβολή ΕΝ.Φ.Ι.Α. του Κέντρου Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών (Κ.Ε.Α.Τ.) για το σύνολο της ακίνητης περιουσίας του προκειμένου να είναι σε θέση να ανταποκριθεί στις ιδιαίτερα αυξημένες ανάγκες του προς όφελος των Ελλήνων τυφλών, μαθητών και φοιτητών, καθώς και κτηρίων που ανήκουν σε αναγνωρισμένους φορείς τυφλών και σε επίσημους φορείς της αναπηρίας (Ε.Σ.Α.με.Α. και τα σωματεία- μέλη αυτής) και ιδιοκατοικούνται.

4)         Ζητάμε την προστασία από πλειστηριασμό της πρώτης κατοικίας που ανήκει σε τυφλό ή άτομο με σοβαρά προβλήματα όρασης, εφόσον αυτή ιδιοκατοικείται ή της μοναδικής κατοικίας η οποία ανήκει κατά ψιλή κυριότητα, επικαρπία ή και τα δύο σε άτομα των ως άνω κατηγοριών, καθώς και τη μη πώληση στεγαστικού ή καταναλωτικού δανείου που ανήκει σε τυφλό ή σε άτομο με πρόβλημα όρασης σε ξένα funds.

5)         Ζητάμε την αύξηση του ακατάσχετου ποσού σε λογαριασμό μισθού ή σύνταξης τυφλών και ατόμων με σοβαρά προβλήματα όρασης  στο ύψος των 3.000 ευρώ, λόγω αυξημένων αναγκών εξαιτίας της αναπηρίας.

6)         Απαλλαγή των τυφλών και των ατόμων με προβλήματα όρασης από τα τεκμήρια του εισοδήματος. Να μην φορολογείται το τεκμαρτό εισόδημα των ως άνω  ατόμων παρά μόνο το πραγματικό.

7)         Ζητάμε την εναρμόνιση με τον ιδιωτικό τομέα του ποσοστού αναπηρίας, ήτοι 80% και άνω, για όλες τις θετικές διακρίσεις που απολάβουν τα άτομα με βαριά αναπηρία (τυφλοί, παραπληγικοί κ.λπ.), όπως φοροαπαλλαγές μισθών και συντάξεων, απαλλαγή από εισφορά αλληλεγγύης, αφορολόγητο αυτοκίνητο κ.λπ.

8)         Θέσπιση  φοροαπαλλαγής στο εισόδημα των ελάχιστων τυφλών ελεύθερων επαγγελματιών έως του ποσού των 30.000 ευρώ, οι οποίοι κάτω από εξαιρετικά αντίξοες και ανταγωνιστικές συνθήκες, μη θέλοντας να βαδίσουν την πεπατημένη άσκησης του επαγγέλματος του τηλεφωνητή, που άλλωστε οδηγείται σε πλήρη εξαφάνιση, προσπαθούν να ανοίξουν νέους επαγγελματικούς ορίζοντες, καθώς και των εισοδημάτων προερχόμενων από άλλες πηγές για τυφλούς που είναι άνεργοι.  Περαιτέρω δε, για τυφλούς και άτομα με προβλήματα όρασης που έχουν εισοδήματα από ενοίκια και έχουν ως μοναδικό επιπλέον έσοδο το προνοιακό επίδομα, να απαλλάσσονται από τον φόρο ενοικίου.

9)         Εξαίρεση των τυφλών ελευθέρων επαγγελματιών από την επιστροφή του 50% των επιστρεπτέων προκαταβολών.

10)       Επαναφορά της διάταξης του Ν.3865/2010 αρθ. 6 περ. ββ που αφορά τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης εργαζομένων του δημοσίου που είναι σύζυγοι ατόμων με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω και τα οποία είναι ανίκανα για εργασία.

11)       Ουσιαστική εφαρμογή της εγκυκλίου Ε. 043/15-02-2021 που αφορά την εφαρμογή από τις αρμόδιες υπηρεσίες (ΚΕΠΑ κλπ) της διάταξης του άρθρου 74 του Ν.4764/2020 για την απόκτηση αφορολόγητου αυτοκινήτου από άτομα με οπτική αναπηρία με ποσοστό 80% και άνω, προκειμένου να σταματήσει η απίστευτη ταλαιπωρία που υφίστανται οι συνάδελφοι δικαιούχοι απόκτησης αναπηρικού αυτοκινήτου και απαλλαγής από τα τέλη κυκλοφορίας. Περαιτέρω επιβάλλεται να δοθεί εντολή προς τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας να κάνουν αποδεκτές τις παλαιές γνωματεύσεις ΚΕΠΑ (πριν από το 2013) των τυφλών δικαιούχων των ανωτέρω παροχών (απαλλαγή από το Τέλος Ταξινόμησης και τα Τέλη Κυκλοφορίας) οι οποίοι αιτούνται αντιστοίχιση της γνωμάτευσης τους με την υπ’ αριθμ. πρωτ. Δ18Α5038263 (ΦΕΚ 2710/Τ.Β’ /24-10-2013) Κ.Υ.Α. και να μην τους παραπέμπουν σε εκ νέου εξέταση από επιτροπή ΚΕΠΑ.

12)       Να ενταχθούν σε μηδενικό ΦΠΑ τα κάτωθι είδη για τυφλούς:

DAISY players (μηχάνημα που χρησιμοποιείται για την ακρόαση ακουστικών βιβλίων –audiobooks- από άτομα με οπτική αναπηρία, για ανάγνωση λογοτεχνικών έργων αλλά και συγγραμμάτων, καθώς και για μελέτη, δεδομένου ότι διαθέτει πολλές δυνατότητες, όπως η κράτηση σημειώσεων, η πλοήγηση σε κεφάλαια, σελίδες, παραγράφους, λέξεις κλπ.), ομιλούντα θερμόμετρα απολύτως απαραίτητα για μετρήσεις ιδιαίτερα την περίοδο της πανδημίας και όχι μόνο, ομιλούντα πιεσόμετρα, ομιλούντα οξύμετρα, μεγεθυντικούς φακούς για την υποβοήθηση ατόμων με χαμηλή όραση φορητούς ή επιτραπέζιους, γυαλιά για άτομα με μειωμένη όραση, ρολόγια χειρός με ομιλία, ρολόγια επιτραπέζια με ομιλία, συσκευές PIAF για το σχεδιασμό ανάγλυφων παραστάσεων σε μικροκαψουλικό χαρτί, λογισμικό Duxbury απαραίτητο για την μετατροπή και εκτύπωση βιβλίων από την γραφή των βλεπόντων στο σύστημα Braille, επιτραπέζια παιχνίδια κατασκευασμένα ειδικά ώστε να μπορούν να παίξουν με  αυτά τυφλοί και άτομα με προβλήματα όρασης, κυβαριθμικό αριθμητικό κιτ (Cubarithm arithmetic kit) που βοηθάει στην εκμάθηση μαθηματικών διατάξεων, γεωμετρικό τάπητα που βοηθάει στην χάραξη και εκμάθηση γεωμετρικών σχημάτων, καθώς ειδικούς διαβήτες. Γενικώς θεωρούμε ότι επειδή το εύρος, ιδίως των συσκευών παραγωγής ανάγλυφων και εκμάθησης μαθηματικών και γεωμετρίας, ποικίλλει και ανανεώνεται συνεχώς, ενώ είναι εμφανές ότι τα ως άνω είδη προορίζονται για τυφλούς ή με χαμηλή όραση μαθητές, θα πρέπει να ενταχθούν σε μηδενικό Φ.Π.Α. όχι ως είδη ένα προς ένα, αλλά ως κατηγορία ειδών που προορίζονται για συγκεκριμένο σκοπό.

13)       Απαλλαγή των τυφλών και των ατόμων με προβλήματα όρασης, καθώς και των συνοδών τους, από το φόρο αεροδρομίων, ως επαναφορά εν μέρει του μισού εισιτηρίου που απέλαβαν επί δημόσιας Ολυμπιακής Αεροπορίας.

14)       Επαναφορά του άρθρου 18 του Ν.4172/2013 που προέβλεπε μείωση φόρου από ιατρικές δαπάνες, για τα άτομα με αναπηρία, με χρόνιες παθήσεις και τις οικογένειές τους, καθώς και διεύρυνση αυτού.

 

 

Θέματα Υπουργείου Εσωτερικών: Προτάσεις για την εξυπηρέτηση των τυφλών και των ατόμων με προβλήματα όρασης από τη Δημόσια Διοίκηση,  την παροχή φροντίδας στο σπίτι και τη βελτίωση  της ποιότητας ζωής:

 

1)         Άμεση δημοσίευση της Ειδικής Προκήρυξης θέσεων για τυφλούς τηλεφωνητές και δικηγόρους, στο πλαίσιο του Ν.2643/98. Σημειώνουμε ότι η τελευταία σχετική προκήρυξη έγινε το 2010, παρ’ ότι ο νόμος προβλέπει δημοσίευση κατ’ έτος. Το ζήτημα της ανεργίας των ατόμων με οπτική αναπηρία είναι ιδιαίτερα οξυμένο, και επιδεινώνεται συνεχώς, γι’ αυτό και ζητάμε τη σύσταση Διυπουργικής Επιτροπής με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων, με σκοπό την αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου για την απασχόληση των ατόμων με αναπηρία στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα.

2)         Επιβάλλεται η άμεση και πλήρης αναμόρφωση του Ν.2643/98, ώστε να αναγνωριστούν και να καθιερωθούν νέες σύγχρονες αντιλήψεις για την εργασία των αναπήρων, πρόβλεψη δίκαιων ποσοστώσεων και άνοιγμα νέων προστατευόμενων επαγγελμάτων για τους τυφλούς, δεδομένου ότι το μοναδικό προστατευόμενο επάγγελμα του τηλεφωνητή διαρκώς φθίνει λόγω της ραγδαίας εξέλιξης της τεχνολογίας, όπως: α) το επάγγελμα του βοηθού φυσικοθεραπευτή, το οποίο ασκείται από τυφλούς παγκοσμίως με απόλυτη επιτυχία περίπου την τελευταία εκατονταετία, β) το επάγγελμα του γραμματέα απομαγνητοφώνησης πρακτικών αστικών, ποινικών και διοικητικών δικαστηρίων, καθώς και περιφερειακών και δημοτικών συμβουλίων, το οποίο ασκούν ήδη τυφλοί, βεβαίως με τα ανάλογα προσόντα, σε πολλές χώρες με απόλυτη επιτυχία,  γ) το επάγγελμα του ξεναγού και δ) το παραϊατρικό επάγγελμα της εξετάστριας/ψηλαφίστριας μαστού, το οποίο ασκείται ήδη από τυφλές γυναίκες με την απαιτούμενη εξειδίκευση σε Ιταλία, Γερμανία κ.λπ., και σύμφωνα με επίσημες έρευνες βοηθά στην ανίχνευση 30% περισσότερων όγκων και κατά 50% μικρότερου μεγέθους από τους γυναικολόγους, καθώς και θεσμοθέτηση για την επαγγελματική αποκατάσταση των πτυχιούχων των Δημόσιων ΙΕΚ Ειδικής Αγωγής, όπως ξεναγών, απομαγνητοφωνητών πρακτικών αστικών, ποινικών και διοικητικών δικαστηρίων, φυσικοθεραπευτών, ραδιοφωνικών παραγωγών κ.λπ..

3)         Επιπροσθέτως παρατηρήθηκε σε ορισμένες προκηρύξεις που εκδίδονται από τον ΑΣΕΠ η μη εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας, ως προς την τήρηση των ποσοστώσεων για την απασχόληση των ατόμων με αναπηρία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η προκήρυξη 4Κ/2020 του Υπουργείου Εσωτερικών που αφορούσε την πλήρωση 2.909 θέσεων τακτικού προσωπικού Πανεπιστημιακής, Τεχνολογικής, Δευτεροβάθμιας και Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης σε Δήμους της Χώρας. Ειδικότερα, διαπιστώνεται ευθεία παραβίαση του αρ.25 του Ν.4440/2016, με το οποίο θεσπίζονται ποσοστώσεις μεταξύ άλλων και για τα άτομα με αναπηρία, καθώς και για συγγενείς αυτών, στο Δημόσιο και ευρύτερο Δημόσιο Τομέα. Ο ως άνω αποκλεισμός συνιστά αδικαιολόγητη αρνητική διακριτική μεταχείριση και έρχεται σε αντίθεση με το πνεύμα ενός πλέγματος διατάξεων που κατοχυρώνουν τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, εκ των οποίων ενδεικτικά αναφέρουμε τις εξής:

α. Την παρ.6 του αρ.21 του Συντάγματος και το αρ.26 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ε.Ε., διατάξεις με τις οποίες προβλέπεται η λήψη θετικών μέτρων δράσης για τα άτομα με αναπηρία, όπου απαιτείται.

β. Το αρ.27 της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, με το οποίο διασφαλίζεται η ισότιμη πρόσβαση στο δικαίωμα στην εργασία.

γ. Τον αναθεωρημένο Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Χάρτη του Συμβουλίου της Ευρώπης.

Επιπλέον δεν προβλέφθηκε η αντίστοιχη ποσόστωση στην προκήρυξη 1Ε/2020 του ΑΣΕΠ, που προβλέπει την πλήρωση 14 θέσεων Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού σε φορείς του Υπουργείου Ανάπτυξης και στην Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών, ΑΔΑΕ.

Επιβάλλεται να μη δημοσιευτεί καμία νέα προκήρυξη ΑΣΕΠ που να περιλαμβάνει την αναίτια εξαίρεση των τυφλών και των ατόμων με προβλήματα όρασης, καθώς και να γίνει τροποποίηση του νόμου, έτσι ώστε η σχετική ποσόστωση να αφορά και προκηρύξεις του ΑΣΕΠ και για Ειδικό Επιστημονικό Προσωπικό.

4)         Ισότιμη αντιμετώπιση των εργαζομένων τυφλών στο Δημόσιο τομέα:

α) Κάλυψη εξόδων συνοδού όταν ο τυφλός εργαζόμενος μεταβαίνει εκτός έδρας ή στο εξωτερικό για υπηρεσιακούς λόγους.

β) Επέκταση του μειωμένου ωραρίου στους τυφλούς εργαζόμενους και στον ιδιωτικό τομέα.

5)         Διασφάλιση της προσβασιμότητας σε υποδομές, υπηρεσίες, πολιτικές, διαδικασίες του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για τους τυφλούς και τα άτομα με προβλήματα όρασης. Επιβάλλεται, με αξιοποίηση των αναπτυξιακών προγραμμάτων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και κάθε άλλου πόρου, η αποκατάσταση της προσβασιμότητας για τους τυφλούς και τα άτομα με προβλήματα όρασης όλων των κτιριακών υποδομών κοινής χρήσης, των εξωτερικών χώρων κοινής χρήσης, των παιδικών χαρών, παραλιών κ.λπ., καθώς και των ιστοσελίδων και εφαρμογών του Υπουργείου, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των εποπτευόμενων φορέων, αλλά και των παρεχόμενων υπηρεσιών (συμβατικών και ηλεκτρονικών). Εξίσου απαραίτητη είναι η διασφάλιση της προσβασιμότητας για τους τυφλούς και τα άτομα με προβλήματα όρασης όλων των υφιστάμενων πολιτικών και διαδικασιών της δημόσιας διοίκησης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οι οποίες θα πρέπει να εξεταστούν και προσαρμοστούν στις απαιτήσεις της Σύμβασης και του Ν.4488/2017, αίροντας κάθε πιθανό εμπόδιο σε βάρος των τυφλών και των ατόμων με προβλήματα όρασης. Εξίσου σημαντική είναι η διασφάλιση της απρόσκοπτης επικοινωνίας των τυφλών και των ατόμων με προβλήματα όρασης με τη δημόσια διοίκηση και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, με πρόβλεψη διάθεσης «ζωντανής βοήθειας» (συνοδοί, αναγνώστες, κ.λπ.) από τις υπηρεσίες και τους εποπτευόμενους φορείς της δημόσιας διοίκησης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης κατά τη συναλλαγή των ως άνω πολιτών με αυτές και την καθιέρωση της διάθεσης πληροφοριών και σε προσβάσιμους μορφότυπους (έντυπα με μεγάλους χαρακτήρες, σε γραφή Braille, ηλεκτρονικά έγγραφα προσβάσιμα σε λογισμικό ανάγνωσης οθόνης για τυφλούς κ.λπ.).

6)         Ανάπτυξη των υπηρεσιών για τη φροντίδα στο σπίτι σε επίπεδο Δήμων με σταθερή χρηματοδότηση από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, με ταυτόχρονη καταγραφή των τυφλών σε κάθε Δήμο, ώστε να υπάρξει μια πρώτη αποτίμηση του πραγματικού αριθμού των τυφλών και ατόμων με προβλήματα όρασης, με προοπτική να συμπεριληφθεί η καταγραφή αυτή στη Δημογραφική Απογραφή που πραγματοποιεί η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία ανά δεκαετία.

7)         Άμεση έκδοση εγκυκλίου που θα επιβάλλει την υποχρέωση των υπαλλήλων να συμπληρώνουν τις απαιτούμενες αιτήσεις, αναφορές κ.λπ. για λογαριασμό των τυφλών και των ατόμων με πρόβλημα όρασης, η οποία να διανεμηθεί σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες, καθώς και τους οργανισμούς και φορείς που υπάγονται στο Υπουργείο Εσωτερικών, ώστε να διευκολυνθεί, χωρίς κανένα οικονομικό κόστος η καθημερινότητα του τυφλού πολίτη, ο οποίος εκτός των λοιπών αντιξοοτήτων, αντιμετωπίζει, εντελώς αναίτια, άκαμπτη και γραφειοκρατική συμπεριφορά εκ μέρους της πλειοψηφίας των δημοσίων υπαλλήλων, μεταξύ των οποίων οφείλουμε να επισημάνουμε ότι υπάρχουν και λαμπρές εξαιρέσεις.

 

Θέματα Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων:

 

1)         Η εκπαίδευση οφείλει να είναι ενιαία για όλες τις κατηγορίες μαθητών, ως εκ τούτου να είναι συμπεριληπτική και να αφορά εξίσου τον κοινό μαθητικό πληθυσμό, καθώς και τις επιμέρους ομάδες με ιδιαιτερότητες, όπως μαθητές με κάποιας μορφής φυσική, πνευματική ή ψυχική αναπηρία, αλλοδαπούς, Ρομά κλπ. Ως εκ τούτου, επιβάλλεται να αλλάξει εκ βάθρων ο οδηγός σπουδών των τμημάτων Νηπιαγωγών και των Παιδαγωγικών τμημάτων, ώστε όλοι οι νηπιαγωγοί και οι δάσκαλοι, καθώς και οι καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να είναι σε θέση να αναγνωρίσουν τις ιδιαίτερες μαθησιακές ανάγκες του κάθε μαθητή, να ενημερώνουν προς τούτο τους γονείς και να διαφοροποιούν τη διδασκαλία τους ανάλογα με τις μαθησιακές ιδιαιτερότητες του κάθε μαθητή της τάξης τους. Επομένως, οφείλουμε να στραφούμε σε μια όλο και περισσότερο συμπεριληπτική εκπαίδευση, μειώνοντας παράλληλα τη λεγόμενη «ειδική» εκπαίδευση.

2)         Ειδικά για τα άτομα με αναπηρία από 0 έως 4 ετών τμήμα της υποχρεωτικότητας της εκπαίδευσης είναι η πρώιμη παρέμβαση που εξασφαλίζεται από την Πολιτεία μέσω των αντίστοιχων ανά αναπηρία δομών, στελεχωμένων με το αναγκαίο προς τούτο Ε.Ε.Π. και σε συνεργασία με τις κοινωνικές υπηρεσίες των δήμων.

3)         Έως ότου επιτευχθεί το προφίλ του νηπιαγωγού, δασκάλου και καθηγητή που θα είναι σε θέση να ανταποκριθεί στις ατομικές ανάγκες του κάθε μαθητή του, επιβάλλεται να χορηγείται παράλληλη στήριξη, πάντα για το σύνολο του εκπαιδευτικού ωραρίου, από την πρώτη μέχρι την τελευταία ημέρα της σχολικής χρονιάς, στην προσχολική και πρωτοβάθμια εκπαίδευση και να παρέχεται από εκπαιδευτικό Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης ή πτυχιούχο παιδαγωγικής με μεταπτυχιακό στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Η παράλληλη στήριξη υποχρεωτικά να περιλαμβάνει και το πρόγραμμα του ολοήμερου σχολείου, όπου υπάρχει. Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση η παράλληλη στήριξη να παρέχεται κατ’ επιλογή μετά από πρόταση του ΚΕΔΑΣΥ και σύμφωνη γνώμη του μαθητή, ο οποίος είναι σε θέση να γνωρίζει πλέον ο ίδιος τα μαθήματα στα οποία χρειάζεται στήριξη. Δε θα πρέπει να υπάρχει περιορισμός εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης ανά σχολείο, δεδομένου ότι αυτός εξαρτάται αποκλειστικά από τον αριθμό των φοιτούντων μαθητών. Οι μαθητές που φοιτούν σε σχολεία της γενικής εκπαίδευσης ή σε Τμήματα Ένταξης, στους οποίους έχει χορηγηθεί παράλληλη στήριξη, να  μπορούν να υποστηρίζονται και με την παρουσία Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού,  εφόσον αυτό απαιτείται. Σε περίπτωση μακροχρόνιας ασθένειας ή άλλης αιτίας, π.χ. εγκυμοσύνη, γονική άδεια κλπ, του εκπαιδευτικού παράλληλης στήριξης να προβλέπεται ο ορισμός αντικαταστάτη διαφορετικά ο θεσμός ακυρώνεται στην πράξη.

4)         Καθόσο διάστημα υφίσταται ο διαχωρισμός σε γενική και ειδική εκπαίδευση, επιβάλλεται η δημιουργία στο Υπουργείο Παιδείας ειδικής γραμματείας για την εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία, με ειδικές διευθύνσεις ανάλογα με τη βαθμίδα της εκπαίδευσης, πρώιμη, πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια, τριτοβάθμια, καθώς και η  δημιουργία στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) Διεύθυνσης Ειδικής Εκπαίδευσης.

5)         Έγκαιρη χορήγηση στους μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και στους σπουδαστές και φοιτητές τυφλούς ή με προβλήματα όρασης, του απαραίτητου εξοπλισμού για την υποβοήθησή τους στις σπουδές, στον οποίο θα συμπεριλαμβάνεται υποχρεωτικά, από την πρώτη τάξη του δημοτικού σχολείου τουλάχιστον, γραφομηχανή Braille και laptop με το αντίστοιχο λογισμικό, ατομικός εκτυπωτής Braille και απαραίτητος εξοπλισμός για τη διδασκαλία των μαθηματικών.

6)         Η εκμάθηση της γραφής Braille να είναι υποχρεωτική για όλους τους μαθητές με τύφλωση, καθώς και για όσους έχουν πρόβλημα όρασης, το οποίο ιατρικώς οδηγεί εν δυνάμει σε τύφλωση.

7)         Για όσο διάστημα υφίστανται ειδικά σχολεία, προκειμένου να καταλάβει κάποιος τη θέση Διευθυντή σε σχολείο τυφλών, απαραίτητη προϋπόθεση είναι  η καλή γνώση εκ μέρους του του συστήματος γραφής και ανάγνωσης τυφλών Braille, ενώ οι ήδη υπηρετούντες εκπαιδευτικοί σε σχολεία τυφλών να  υποχρεούνται να αποκτήσουν τη σχετική πιστοποίηση εντός έτους.

8)         Η υποστήριξη των μαθητών με τύφλωση ή με χαμηλή όραση από μέλος Ε.Ε.Π. του κλάδου ΠΕ31 (Εκπαιδευτή Κινητικότητας, Προσανατολισμού και Δεξιοτήτων Καθημερινής Διαβίωσης) να είναι υποχρεωτική.

9)         Πλήρης αναμόρφωση του θεσμού των ΚΕΔΑΣΥ με σωστή στελέχωση και  ενίσχυση εκτός των άλλων και με την ειδικότητα του κλάδου ΠΕ31 (Εκπαιδευτή Κινητικότητας, Προσανατολισμού και Δεξιοτήτων Καθημερινής Διαβίωσης) για άτομα με οπτική αναπηρία.

10)       Σε περίπτωση που ο μαθητής με αναπηρία ή  και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες είναι σε κατάλληλη ηλικία, να κατοχυρώνεται το δικαίωμα γνώμης του ενώπιων των επιστημονικών ομάδων του ΚΕΔΑΣΥ. Κι αυτό αφού σύμφωνα με την παρ.3 του άρθρου 7 της σύμβασης του Ο.Η.Ε. για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, ορίζεται ότι «Τα Συμβαλλόμενα Κράτη διασφαλίζουν ότι τα παιδιά με αναπηρίες έχουν το δικαίωμα να εκφράζουν τις απόψεις τους ελεύθερα, σχετικά με όλα τα θέματα που έχουν επιπτώσεις σε αυτά και ότι στις απόψεις τους δίδεται η οφειλόμενη βαρύτητα, σύμφωνα με την ηλικία και την ωριμότητά τους, σε ίση βάση με τα υπόλοιπα παιδιά και ότι τους παρέχεται βοήθεια σε σχέση με την αναπηρία τους και κατάλληλη για την ηλικία τους, ώστε να υλοποιήσουν αυτό το δικαίωμα».

11)       Σχετικά με τη δυνατότητα των τυφλών να εισάγονται και να παρακολουθούν όλα τα δημόσια Ι.Ε.Κ. οποιασδήποτε κατεύθυνσης, όπως ηχοληψίας, μουσικής παραγωγής κ.λπ., επειδή κατά καιρούς έχουν παρατηρηθεί αναίτιοι και αντισυνταγματικοί αποκλεισμοί, τονίζουμε ότι με δεδομένη τη συνταγματική διάταξη του άρθρου 21 παρ. 6 περί προστασίας των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία και την απρόσκοπτη δυνατότητα εισόδου τους στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, η ένταξη των τυφλών στα ως άνω Ι.Ε.Κ. επιβάλλεται να είναι ανεμπόδιστη και με εξασφάλιση όλων των αναγκαίων εκπαιδευτικών μέσων για την πλήρη παρακολούθησή τους.

12)       Επιβάλλεται να ανοιχτούν νέες ειδικότητες για την επαγγελματική αποκατάσταση των τυφλών και των ατόμων με προβλήματα όρασης, οι οποίες θα υπαχθούν με τη σειρά τους σε προστατευτικές διατάξεις νόμου που θα αντικαταστήσει τον Ν.2643/1998 και θα αφορά αποκλειστικά την επαγγελματική αποκατάσταση ατόμων με αναπηρία, όπως απομαγνητοφωνητές πρακτικών αστικών, ποινικών και διοικητικών δικαστηρίων, περιφερειακών και δημοτικών συμβουλίων κ.α., ψηλαφίστριες μαστού κ.λπ.

13)       Η εκπαίδευση των τυφλών μαθητών πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια, καθώς και επαγγελματική (Ι.Ε.Κ.), είναι πάντα δημόσια και απαγορεύεται οποιαδήποτε ιδιωτική δραστηριότητα στην κατεύθυνση αυτή, προς αποφυγή εκμετάλλευσης της ιδιαίτερης αυτής ομάδας μαθητών και σπουδαστών.

14)       Η διάρκεια του χρόνου εξέτασης στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις των σχολείων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και στις εισαγωγικές εξετάσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, όσο αυτές υφίστανται, καθώς και εντός των Α.Ε.Ι. να προσαυξάνεται κατά 50% για τους τυφλούς μαθητές, σπουδαστές και φοιτητές. Επίσης, τον τρόπο εξέτασης σε γραφή Braille ή με τη χρήση Η/Υ ή προφορικά, θα πρέπει να τον επιλέγει ο τυφλός μαθητής, σπουδαστής ή φοιτητής, ο οποίος γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα τις δυνατότητές του, ώστε να έχει την καλύτερη δυνατή επίδοση.

15)       Με υπουργική απόφαση που θα δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, κατόπιν εισήγησης του ΙΕΠ θα καθοριστούν οι όροι και οι προϋποθέσεις με τις οποίες θα διενεργούνται οι προφορικές εξετάσεις στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

16)       Απαιτείται η δημιουργία γραφείων υποδοχής αναπήρων στα Α.Ε.Ι. της χώρας, τα οποία θα αναλαμβάνουν τη στήριξη του φοιτητή από την εγγραφή μέχρι την αποφοίτησή του σε όλους τους τομείς, φυσική και ηλεκτρονική προσβασιμότητα, παροχή συγγραμμάτων, επικοινωνία με τους καθηγητές, εφοδιασμό των διανεμόμενων σημειώσεων σε προσβάσιμη μορφή κ.λπ.

17)       Πρόβλεψη για φυσική και ψηφιακή προσβασιμότητα των τυφλών και με χαμηλή όραση φοιτητών και σπουδαστών στους χώρους διδασκαλίας, στις βιβλιοθήκες και στις ιστοσελίδες των Α.Ε.Ι.

18)       Σχετικά με τις μετεγγραφές, πρόβλεψη για την περίπτωση των φοιτητών με προβλήματα όρασης οι οποίοι, ενώ εισήχθησαν μέσω εισαγωγικών εξετάσεων σε σχολές Α.Ε.Ι, βάσει πιστοποίησης της αναπηρίας από αρμόδιο ΚΕΠΑ, απέκτησαν οπτική αναπηρία κατά τη διάρκεια της φοίτησης τους. Οι ως άνω να μετεγγράφονται χωρίς άλλα κριτήρια στο κοντινότερο του τόπου κατοικίας τους σχετικό Α.Ε.Ι.

19)       Ένταξη στα τμήματα ψυχολογίας των Α.Ε.Ι. της χώρας υποχρεωτικών μαθημάτων για την ψυχολογία των ατόμων με αναπηρία και δημιουργία μεταπτυχιακού τμήματος με το ως άνω αντικείμενο με σκοπό την περαιτέρω εξειδίκευση.

20)       Αναμόρφωση του συνόλου του οδηγού σπουδών στα τμήματα των Παιδαγωγικών Σχολών και των Σχολών Προσχολικής Αγωγής ώστε να εκπαιδεύονται στην αναγνώριση μαθησιακών δυσκολιών όσο το δυνατόν πιο έγκαιρα στους μαθητές και στον τρόπο διδασκαλίας μαθητών με αναπηρία, μέσα στα πλαίσια ενός σχολείου για όλους.

21)       Ουσιαστική πρόβλεψη με τη δημιουργία μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών για την εξειδίκευση πτυχιούχων στην ειδικότητα ΠΕ 31 Κινητικότητας, Προσανατολισμού και Δεξιοτήτων Καθημερινής Διαβίωσης και πρόβλεψη πρόσληψης εκπαιδευτικών της κατηγορίας αυτής από το Υπουργείο Παιδείας για τη στήριξη των τυφλών μαθητών και φοιτητών, από την πρώιμη παρέμβαση μέχρι την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

22)       Πρόβλεψη για μειωμένα δίδακτρα στους τυφλούς φοιτητές και φοιτητές με πρόβλημα όρασης στα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών, καθώς και πρόβλεψη αυξημένου ορίου εισοδήματος για τη λήψη τυχόν υποτροφίας, δεδομένου ότι κατά την εκπόνηση μεταπτυχιακών και διδακτορικών διατριβών χρήζουν της βοηθείας τρίτου προσώπου, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για ερευνητικό έργο.

23)       Έκδοση Υπουργικής Απόφασης με την οποία να ορίζεται ότι η διδασκαλία της γραφής Braille διεξάγεται αποκλειστικά από το Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών, από την Εθνική Ομοσπονδία Τυφλών, τα σωματεία μέλη της και τα παραρτήματά τους, καθώς από και το Φάρο Τυφλών της Ελλάδος, τόσο για λόγους εμπειρίας και τεχνογνωσίας, όσο και για εξοικείωση των εκπαιδευομένων με την εν λόγω αναπηρία και να απαγορεύεται η διεξαγωγή σεμιναρίων από ιδιωτικούς φορείς και ιδιώτες.

24)       Η πιστοποίηση της καλής γνώσης της γραφής Braille είναι μια εξειδικευμένη γνώση η οποία επιβάλλεται να μοριοδοτείται, όπως και άλλα προσόντα των υποψηφίων προς πρόσληψη εκπαιδευτικών, με δύο (2) μόρια.

 

 

Μετάβαση στο περιεχόμενο