Επιστολή της Ε.Σ.Α.μεΑ. προς τον κ. Χ. Σταϊκούρα, Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών με θέμα: «Η Ε.Σ.Α.μεΑ. καταθέτει τις προτάσεις – παρατηρήσεις της στο σχέδιο νόμου: “Νέο Κυρωτικό Πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και λοιπές διατάξεις για την ασφαλή κινητικότητα”»
Πληροφορίες: Χριστίνα Σαμαρά
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΠΕΙΓΟΝ
Αθήνα: 24.01.2025
Αρ. Πρωτ.: 87
ΠΡΟΣ: κ. Χ. Σταϊκούρα, Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών
ΚΟΙΝ: «Πίνακας Αποδεκτών»
ΘΕΜΑ: «Η Ε.Σ.Α.μεΑ. καταθέτει τις προτάσεις – παρατηρήσεις της στο σχέδιο νόμου: “Νέο Κυρωτικό Πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και λοιπές διατάξεις για την ασφαλή κινητικότητα”»
Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,
Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) όπως γνωρίζετε, αποτελεί τον τριτοβάθμιο κοινωνικό και συνδικαλιστικό φορέα των ατόμων με αναπηρία και των οικογενειών τους στη χώρα, επίσημα αναγνωρισμένο Κοινωνικό Εταίρο της ελληνικής Πολιτείας σε ζητήματα αναπηρίας.
Με το παρόν έγγραφό μας και με αφορμή το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τίτλο: «Νέο Κυρωτικό Πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και λοιπές διατάξεις για την ασφαλή κινητικότητα» που έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, καταθέτουμε τις προτάσεις μας, οι οποίες υποβλήθηκαν και ηλεκτρονικά στις 24.01.2025 στον διαδικτυακό τόπο www.opegov.gr.
Λαμβάνοντας υπόψη:
- την παρ. 6 του Άρθρου 21 του Συντάγματος της χώρας, σύμφωνα με την οποία «τα άτομα με αναπηρίες έχουν δικαίωμα να απολαμβάνουν μέτρων που εξασφαλίζουν την αυτονομία, την επαγγελματική ένταξη και τη συμμετοχή τους στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Χώρας», συνταγματικές επιταγές και απαιτήσεις της εθνικής μας νομοθεσίας, όπως :
- τον ν.4488/2017, ο οποίος αναφέρει στο άρθρο 68 «Νομοπαραγωγική διαδικασία, ανάλυση συνεπειών ρυθμίσεων και παραγωγή επίσημων στατιστικών για τα ΑμεΑ» τα εξής: «1. Κατά το στάδιο της νομοπαραγωγικής διαδικασίας τα αρμόδια όργανα συνεκτιμούν τα δικαιώματα των ΑμεΑ, όπως αυτά περιγράφονται στη Σύμβαση και κατά τη διάρκεια της κατάρτισης σχεδίων νόμου, συνεργάζονται με το Συντονιστικό Μηχανισμό του άρθρου 69 και με το Κεντρικό Σημείο Αναφοράς του άρθρου 70 και τελούν σε διαβούλευση με αναγνωρισμένες αντιπροσωπευτικές οργανώσεις του αναπηρικού κινήματος, με άτομα και με ομάδες ατόμων που έχουν εύλογο ενδιαφέρον για τα δικαιώματα των ΑμεΑ […]»
- τον ν.4074/2012 (ΦΕΚ 88 Α΄/11.04.2012), με τον οποίο η χώρα μας κύρωσε τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία μαζί με το προαιρετικό πρωτόκολλο που τη συνοδεύει, γεγονός που συνεπάγεται την εφαρμογή της σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο,
η Ε.Σ.Α.μεΑ. προτείνει και αιτείται ανά άρθρο του παρόντος σχεδίου νόμου τις ακόλουθες τροποποιήσεις και συμπληρώσεις:
Άρθρο 34 Κατηγορίες παραβάσεων και κυρώσεις για μη τήρηση κανόνων στάσης και στάθμευσης -Τροποποίηση παρ. 2, 5, 10, 11Α, αντικατάσταση παρ. 10Α και προσθήκη παρ. 16 στο άρθρο 34 Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
Στο άρθρο 34, παρ. 2 αναφέρεται το εξής:
«Η στάση ή στάθμευση οχήματος απαγορεύεται…………………
ιστ) σε θέση όπου βρίσκεται κεκλιμένο επίπεδο (ράμπα) διάβασης ατόμων με αναπηρία ή οδηγός τυφλών και σε απόσταση μικρότερη από 0,50 μ. εκατέρωθεν αυτών,
ιζ) σε ειδικούς χώρους στάθμευσης οχημάτων ατόμων με αναπηρία,
ιη) σε χώρους στάθμευσης αποκλειστικά για συγκεκριμένο όχημα ατόμων με αναπηρία»
Και στην παρ. 10 αναφέρεται το εξής:
«δ) Οι παραβάσεις των περ. ιστ), ιζ) και ιη) της παρ. 2 κατατάσσονται στην κατηγορία Ε2-Α και στην κατηγορία Σ.
Αν η παράνομη στάθμευση συνεχίζεται και πέραν των τριών (3) ωρών από τη βεβαίωση της παράβασης, βεβαιώνεται νέα παράβαση από το ίδιο ή άλλο όργανο και μετά την πάροδο του δεύτερου τρίωρου γίνεται μεταφορά του οχήματος, τροχόσπιτου….»
Θεωρούμε ότι στις προαναφερόμενες περιπτώσεις, που αφορούν σε παράνομη στάθμευση σε θέσεις ατόμων με αναπηρία, η απομάκρυνση του παρανόμως παρκαρισμένου οχήματος, πρέπει να γίνεται ΑΜΕΣΑ!!!!, αμέσως μετά την διαπίστωση της παράβασης από το αρμόδιο όργανο.
Αιτιολόγηση: Εύκολα γίνεται αντιληπτό, ότι ειδικά εάν κάποιο όχημα έχει σταθμεύσει σε χώρο στάθμευσης για συγκεκριμένο όχημα ατόμου με αναπηρία, χώρο δηλαδή που αφορά αυτοκίνητο οδηγού με αναπηρία πλησίον της οικίας του, ο τελευταίος δεν μπορεί να παρκάρει κάπου αλλού για ευνόητους λόγους, ειδικά αν είναι χρήστης αναπηρικού αμαξιδίου. Ούτε βέβαια μπορεί να περιμένει 6 ώρες μέσα στο αυτοκίνητό του, για να εφαρμοστεί η πρόβλεψη απομάκρυνσης του παρανόμως παρκαρισμένου οχήματος, για να παρκάρει και να μεταβεί στην οικία του.
Κατά την άποψή μας, η μικρότερη ή η μεγαλύτερη βαρύτητα του προστίμου δεν διευκολύνει τη ζωή του πολίτη με αναπηρία, ο οποίος έχει πάρει νομίμως την θέση στάθμευσης, ακριβώς για να είναι κοντά στο σπίτι του. Το ίδιο πρέπει να ισχύσει και για τις δημόσιες διαγραμμισμένες θέσεις στάθμευσης ΑμεΑ που δεν έχουν χαρακτηριστεί με συγκεκριμένο αριθμό κυκλοφορίας αναπηρικού αυτοκινήτου.
Κύριε Υπουργέ,
Ευελπιστώντας ότι θα ανταποκριθείτε θετικά στις προτάσεις μας, σας ευχαριστούμε θερμά εκ των προτέρων.
Με εκτίμηση
Ο Πρόεδρος
Ι. Βαρδακαστάνης
Ο Γεν. Γραμματέας
Β. Κούτσιανος
Πηγή: Ε.Σ.Α.μεΑ.