Επιστολή της Ε.Σ.Α.μεΑ. προς τον κ. Α. Γεωργιάδη, Υπουργό Υγείας με θέμα: «Η Ε.Σ.Α.μεΑ. καταθέτει τις προτάσεις – παρατηρήσεις της στο σχέδιο νόμου με θέμα: «Ρυθμίσεις για την Ενίσχυση της Δημόσιας Υγείας και την Αναβάθμιση των υπηρεσιών Υγείας»
Πληροφορίες: Χριστίνα Σαμαρά
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΠΕΙΓΟΝ
Αθήνα: 08.10.2025
Αρ. Πρωτ.: 1321
ΠΡΟΣ: κ. Α. Γεωργιάδη, Υπουργό Υγείας
ΚΟΙΝ: «Πίνακας Αποδεκτών»
ΘΕΜΑ: «Η Ε.Σ.Α.μεΑ. καταθέτει τις προτάσεις – παρατηρήσεις της στο σχέδιο νόμου με θέμα: «Ρυθμίσεις για την Ενίσχυση της Δημόσιας Υγείας και την Αναβάθμιση των υπηρεσιών Υγείας»
Κύριε Υπουργέ,
Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) αποτελεί τον τριτοβάθμιο κοινωνικό και συνδικαλιστικό φορέα των ατόμων με αναπηρία και των οικογενειών τους στη χώρα, επίσημα αναγνωρισμένο Κοινωνικό Εταίρο της ελληνικής Πολιτείας σε ζητήματα αναπηρίας.
Με το παρόν έγγραφό μας και με αφορμή το σχέδιο νόμου «Ρυθμίσεις για την Ενίσχυση της Δημόσιας Υγείας και την Αναβάθμιση των υπηρεσιών Υγείας» που έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, καταθέτουμε τις προτάσεις μας, οι οποίες υποβλήθηκαν και ηλεκτρονικά στις 08.10.2025 στον διαδικτυακό τόπο www.opegov.gr.
Λαμβάνοντας υπόψη:
- την παρ. 6 του Άρθρου 21 του Συντάγματος της χώρας, σύμφωνα με την οποία «τα άτομα με αναπηρίες έχουν δικαίωμα να απολαμβάνουν μέτρων που εξασφαλίζουν την αυτονομία, την επαγγελματική ένταξη και τη συμμετοχή τους στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Χώρας», συνταγματικές επιταγές και απαιτήσεις της εθνικής μας νομοθεσίας, όπως:
- τον ν.4488/2017, ο οποίος αναφέρει στο άρθρο 68 «Νομοπαραγωγική διαδικασία, ανάλυση συνεπειών ρυθμίσεων και παραγωγή επίσημων στατιστικών για τα ΑμεΑ» τα εξής: «1. Κατά το στάδιο της νομοπαραγωγικής διαδικασίας τα αρμόδια όργανα συνεκτιμούν τα δικαιώματα των ΑμεΑ, όπως αυτά περιγράφονται στη Σύμβαση και κατά τη διάρκεια της κατάρτισης σχεδίων νόμου, συνεργάζονται με το Συντονιστικό Μηχανισμό του άρθρου 69 και με το Κεντρικό Σημείο Αναφοράς του άρθρου 70 και τελούν σε διαβούλευση με αναγνωρισμένες αντιπροσωπευτικές οργανώσεις του αναπηρικού κινήματος, με άτομα και με ομάδες ατόμων που έχουν εύλογο ενδιαφέρον για τα δικαιώματα των ΑμεΑ […]»
- τον ν.4074/2012 (ΦΕΚ 88 Α΄/11.04.2012), με τον οποίο η χώρα μας κύρωσε τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία μαζί με το προαιρετικό πρωτόκολλο που τη συνοδεύει, γεγονός που συνεπάγεται την εφαρμογή της σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο και ιδιαίτερα το άρθρο 9 «Προσβασιμότητα»
η Ε.Σ.Α.μεΑ. προτείνει τις παρακάτω τροποποιήσεις – συμπληρώσεις κατ’ άρθρο (βλ. έντονη γραμματοσειρά):
Άρθρο 13 Διαδικασία ορισμού Αντιπροέδρου μικρών και διασυνδεόμενων νοσοκομείων και ορισμός μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του ΓΠΝ Τρίπολης «Η Ευαγγελίστρια» – Τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 7 ν. 3329/2005.
Συμπλήρωση του άρθρου 13 ως εξής (βλ. έντονη γραμματοσειρά):
«Στην παρ. 4 του άρθρου 7 του ν. 3329/2005 (Α’ 81), περί της διοίκησης νοσοκομείων, α) στο τρίτο εδάφιο προστίθενται οι λέξεις «με την ίδια απόφαση», β) προστίθεται νέο εδάφιο, δέκατο ένατο, και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, η παρ. 4 διαμορφώνεται ως εξής:
«4. Το Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.) είναι επταμελές για Νοσοκομεία μέχρι τριακόσιες ενενήντα εννέα (399) ανεπτυγμένες κλίνες και εννεαμελές για Νοσοκομεία με τετρακόσιες (400) και άνω ανεπτυγμένες κλίνες και αποτελείται από:
α) Τον Διοικητή του Νοσοκομείου, ως Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου.
β) […]
[…]
η) Ένα εκπρόσωπο της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία με τον αναπληρωτή του.»
Άρθρο 59 Θητεία ιατρών ειδικευόμενων, οδοντιάτρων και λοιπών επαγγελματιών υγείας σε προσωποπαγείς θέσεις – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 15 ν.2920/2001
Σε αυτό το άρθρο κρίνουμε απαραίτητη τη συμπερίληψη της κατηγορίας των πασχόντων από νόσο Crohn, πασχόντων από συστηματικό ερυθηματώδη λύκο, πασχόντων από συγγενείς καρδιοπάθειες, καθώς και πασχόντων από ηπατοπάθεια στις ευεργετικές ρυθμίσεις του άρθρου 15 του Ν.2920/2001, για διορισμό σε προσωποπαγείς θέσεις του ΕΣΥ.
Έχει ήδη κατατεθεί για έγκριση, εισήγηση από το ΚΕΣΥ για συμπερίληψη και άλλων σοβαρών παθήσεων, μεταξύ των οποίων η νόσος Crohn και ο συστηματικός ερυθηματώδης λύκος στις ευνοϊκές διατάξεις του άρθρου 15 του νόμου 2920/2001, η οποία μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει δεκτή.
Επιπρόσθετα ζητάμε τη συμπερίληψη των ατόμων με κινητική αναπηρία – παραπληγία, των μεταμοσχευμένων οργάνου, των πασχόντων από νεφρική ανεπάρκεια τελικού σταδίου, από συγγενή ανοσοανεπάρκεια. και όσων πάσχουν από κακοήθη νεοπλασματική νόσο και σκλήρυνση κατά πλάκας, στις ειδικότητες των επαγγελματιών υγείας του άρθρου 15 του Ν.2920/2001, για διορισμό σε προσωποπαγείς θέσεις του ΕΣΥ.
Διότι, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 15 του Ν. 2920/2001 όπως ισχύει, εμπίπτουν στη διάταξη μόνο οι ειδικευμένοι ιατροί και οδοντίατροι με κινητική αναπηρία – παραπληγία, οι μεταμοσχευμένοι οργάνου, οι πάσχοντες από νεφρική ανεπάρκεια τελικού σταδίου, ή από συγγενή ανοσοανεπάρκεια και όσοι πάσχουν από κακοήθη νεοπλασματική νόσο και σκλήρυνση κατά πλάκας, αλλά όχι οι απόφοιτοι όλων των Σχολών Επαγγελμάτων Υγείας, οι οποίοι ανήκουν στις υπόλοιπες ειδικότητες, όπως αναφέρονται στην παρ. 1.
Θεωρούμε ότι το γεγονός αυτό αποτελεί διάκριση εις βάρος των ατόμων με κινητική αναπηρία – παραπληγία και ως εκ τούτου, για λόγους ισονομίας και ισοπολιτείας, κρίνουμε απαραίτητο να συμπεριληφθεί και οι προαναφερόμενες κατηγορίες αναπηρίας/χρόνιας πάθησης στις ευνοϊκές διατάξεις της παρ. 1 για όλες τις ειδικότητες.
Άρθρο 81 Επιχορήγηση της Ένωσης Ασθενών Ελλάδας μέσω του τακτικού προϋπολογισμού του Υπουργείου Υγείας για την κάλυψη λειτουργικών δαπανών – Προσθήκη παρ. 2 και 3 στο άρθρο 60 του ν. 4931/2022.
Εκφράζουμε την κατηγορηματική αντίθεσή μας για το άρθρο αυτό, σχετικά με την επιχορήγηση της Ένωσης Ασθενών Ελλάδας (ΕΝ.Α.Ε.) μέσω του τακτικού προϋπολογισμού του Υπουργείου Υγείας για την κάλυψη λειτουργικών δαπανών.
Η εν λόγω ρύθμιση κρίνεται άδικη και αντιδεοντολογική, καθώς δεν έχει προηγηθεί καμία διαδικασία αξιολόγησης των οργανώσεων από αρμόδια επιτροπή, βάσει αντικειμενικών κριτηρίων και αποτίμησης του έργου τους. Η απουσία διαφανούς και ισότιμης διαδικασίας ενισχύει την αίσθηση μεροληψίας και υπονομεύει την αξιοπιστία των θεσμών εκπροσώπησης των ατόμων με αναπηρία, με χρόνιες και σπάνιες παθήσεις, αλλά και των οικογενειών όλων των ατόμων με βαριές και πολλαπλές αναπηρίες.
Έχουμε επανειλημμένα τονίσει ότι η Ε.Σ.Α.μεΑ. αποτελεί τον αντιπροσωπευτικότερο τριτοβάθμιο φορέα της χώρας, εκπροσωπώντας περισσότερες από 30 Εθνικές και Περιφερειακές Ομοσπονδίες, οι οποίες έχουν μέλη συνολικά περισσότερες από πεντακόσιες (500) πρωτοβάθμιες οργανώσεις-Συλλόγους ατόμων με αναπηρία, με χρόνιες και σπάνιες παθήσεις και οργανώσεις των οικογενειών τους, μεταξύ των οποίων είναι Ομοσπονδίες και Πανελλήνιοι Σύλλογοι ατόμων με χρόνιες παθήσεις, (οι περισσότεροι εκ των οποίων είναι ιδρυτικά μέλη της Ε.Σ.Α.μεΑ.), όπως Τυφλών, Κωφών, Κινητικά Ανάπηρων, Νεφροπαθών, Μεταμοσχευμένων, Διαβητικών, Αιμορροφιλικών, Καρκινοπαθών, Θαλασσαιμικών, Καρδιοπαθών, πασχόντων από Σκλήρυνση κατά πλάκας, Ψυχικά πασχόντων κ.α., εκπροσωπώντας άμεσα ή έμμεσα τα δικαιώματα και τα συμφέροντα, περισσότερων από δύο εκατομμύρια πολιτών με αναπηρία, με χρόνιες και σπάνιες παθήσεις και των οικογενειών τους στην χώρα μας και διαθέτει τη δέουσα αναγνωρισιμότητα τόσο εντός της ελληνικής κοινωνίας, όσο και έναντι των αρμοδίων εθνικών και ευρωπαϊκών διοικητικών αρχών.
Επιπλέον, σημειώνεται ότι η Ένωση Ασθενών Ελλάδας χρηματοδοτείται από φαρμακευτικές εταιρείες, άλλες ιδιωτικές εταιρείες και κοινωφελή ιδρύματα, γεγονός που εγείρει σοβαρά ζητήματα ανεξαρτησίας και διαφάνειας και το οποίο θεωρούμε ασυμβίβαστο με τη φύση και τον ρόλο των οργανώσεων εκπροσώπησης ασθενών/χρονίως πασχόντων.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι δεν έχει πραγματοποιηθεί αξιολόγηση των οργανώσεων και ότι η προβλεπόμενη χρηματοδότηση δεν βασίζεται σε αντικειμενικά ποιοτικά ή ποσοτικά κριτήρια, κρίνουμε ότι η εν λόγω διάταξη δημιουργεί συνθήκες άνισης μεταχείρισης και ζητάμε την απόσυρσή της.
Σε αντίθετη περίπτωση, η χρηματοδότηση θα πρέπει να κατανεμηθεί και στις δύο οργανώσεις που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 60 του ν. 4931/2022, δηλ. την Ε.Σ.Α.μεΑ. και την ΕΝ.Α.Ε. αναλογικά, βάσει ποιοτικών και ποσοτικών κριτηρίων, ανάλογα με τον αριθμό και το εύρος εκπροσώπησης κάθε οργάνωσης.
Άρθρο 83 Επιτροπή Προστασίας των Δικαιωμάτων των Ατόμων με Ψυχικές Διαταραχές – Αντικατάσταση άρθρου 2 ν. 2716/1999
Συμπλήρωση του άρθρου 83 ως εξής (βλ. έντονη γραμματοσειρά):
«Το άρθρο 2 του ν. 2716/1999 (Α’ 96), περί σύστασης Γραφείου και Επιτροπής Προστασίας των Δικαιωμάτων των Ατόμων με Ψυχικές Διαταραχές, αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 2
Επιτροπή Προστασίας των Δικαιωμάτων των Ατόμων με Ψυχικές Διαταραχές
- Συστήνεται στο Υπουργείο Υγείας Επιτροπή Προστασίας των Δικαιωμάτων των Ατόμων με Ψυχικές Διαταραχές, η οποία αποτελείται από δεκαπέντε (15) μέλη, με διετή θητεία.
Η Επιτροπή αποτελείται από:
α) επτά (7) διακεκριμένους επιστήμονες από τον χώρο των επιστημών υγείας ή της ψυχικής υγείας ή των κοινωνικών ή οικονομικών ή ανθρωπιστικών ή νομικών επιστημών με κατάρτιση και εμπειρία στο πεδίο της ψυχικής υγείας ή της προάσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ή της διοίκησης των υπηρεσιών υγείας, εκ των οποίων ένας ορίζεται Πρόεδρος,
β) τους Προέδρους των Επιστημονικών Συμβουλίων Ψυχικής Υγείας (Ε.Συ.Ψ.Υ.) των επτά (7) Διοικήσεων Υγειονομικών Περιφερειών (Δ.Υ.Πε) του άρθρου 13 του ν. 5129/2024 (Α’ 124) και
γ) έναν (1) εκπρόσωπο των χρηστών υπηρεσιών ψυχικής υγείας»
δ) Έναν (1) εκπρόσωπο της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία με τον αναπληρωτή του.»
Ευελπιστώντας ότι θα ανταποκριθείτε θετικά στα δίκαια αιτήματά μας, σας ευχαριστούμε θερμά εκ των προτέρων.
Με εκτίμηση
Ο Πρόεδρος
Ι. Βαρδακαστάνης
Ο Γεν. Γραμματέας
Β. Κούτσιανος
Πηγή: Ε.Σ.Α.μεΑ.