Χιούμορ, Ενσυναίσθηση και Εκπαίδευση Ατόμων με Κινητικές Αναπηρίες – ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ του Σαρηγιαννίδη Αδαμάντιου – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ, Π.Μ.Σ. «Επιστήμες της Αγωγής: Εκπαίδευση Ενηλίκων, Ειδική Αγωγή» – Μέρος 16ο

Σεπ 30, 2024 | Άλλες προσεγγίσεις της τυφλότητας και της αναπηρίας, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

6.3.        Ερευνητικά Εργαλεία

Στην έρευνα χρησιμοποιήθηκε ένα δομημένο εργαλείο-ερωτηματολόγιο στην ελληνική γλώσσα. Το πρώτο μέρος του ερωτηματολογίου αφορούσε τα δημογραφικά στοιχεία των συμμετεχόντων με 7 ερωτήσεις που σχετίζονταν με την ηλικία (προαιρετικά), το φύλο, το μορφωτικό επίπεδο, τη βαθμίδα απασχόλησης, τον φορέα απασχόλησης, την ειδικότητα των εκπαιδευτικών, την ιδιότητα απασχόλησης.

Το δεύτερο μέρος του εργαλείου που χρησιμοποιήθηκε, προήλθε από τη συνένωση τριών διαφορετικών σταθμισμένων εργαλείων, αλλά και την προσθήκη 6 επιλογών σχετικά με ένα υποθετικό εκπαιδευτικό σενάριο για έναν/μία μαθητή-τρια με αναπηρία, που δημιουργήθηκε σε συνεργασία με τον καθηγητή, κύριο Παναγιώτη Βαρσάμη, και είναι εμπνευσμένο από ένα ακόμη σταθμισμένο εργαλείο με βινιέτες. Το δεύτερο μέρος αποτελούνταν από 65 συνολικά ερωτήσεις κλειστού τύπου και οι απαντήσεις σχεδιάστηκαν σε μορφή εφταβάθμιας κλίμακας Likert (1. Διαφωνώ πλήρως, 2. Διαφωνώ σε μέτριο βαθμό, 3. Διαφωνώ ελάχιστα, 4. Ούτε συμφωνώ ούτε διαφωνώ, 5. Συμφωνώ ελάχιστα, 6. Συμφωνώ σε μέτριο βαθμό, 7.συμφωνώ πλήρως). Το ερωτηματολόγιο διαμοιράστηκε στους συμμετέχοντες ηλεκτρονικά με τη μορφή Google Forms (για το ερωτηματολόγιο και τα αντικείμενα που αντιστοιχούν στην κάθε κλίμακα βλέπε Παράρτημα).

6.3.1.    Ερωτηματολόγιο των Ειδών Χιούμορ

Για τα είδη χιούμορ χρησιμοποιήθηκε στην παρούσα εργασία το Ερωτηματολόγιο των Ειδών Χιούμορ (Αγγλ., “Humor Styles Questionnaire”) (Martin et al., 2003). Αυτό το εργαλείο προέκυψε όταν με βάση τον χωρισμό του χιούμορ σε 4 είδη, Κοινωνικό, Αυτο-Ενισχυτικό, Επιθετικό και Αυτοκαταστροφικό, δημιουργήθηκε ένα ερωτηματολόγιο το οποίο αποτελούνταν αρχικά από 60 ερωτήσεις-αντικείμενα των οποίων ο αριθμός τελικά περιορίστηκε σε 32 ερωτήσεις, δηλαδή 8 για κάθε κλίμακα-είδος χιούμορ (Martin et al., 2003). Οι εσωτερικές συνέπειες των τεσσάρων κλιμάκων, καθώς και οι συσχετίσεις τους για άνδρες και γυναίκες ξεχωριστά, υπολογίστηκαν με βάση δεδομένα από 1195 συμμετέχοντες. Παρά τη μείωση μόνο σε 8 στοιχεία ανά κλίμακα, και οι τέσσερις κλίμακες δείχνουν επαρκείς εσωτερικές συνέπειες, όπως καταδεικνύεται από τον Cronbach’s Alpha που κυμάνθηκε από .77 έως .81, γεγονός που δείχνει την καλή αξιοπιστία του εργαλείου (Martin et al., 2003). Οι αλληλεπιδράσεις μεταξύ των τεσσάρων κλιμάκων είναι γενικά αρκετά χαμηλές, γεγονός που φανερώνει ότι μετρούν διαστάσεις που είναι σχετικά διαφορετικές μεταξύ τους (Martin et al., 2003). Οι δείκτες που αφορούν στην παρούσα έρευνα παρουσιάζονται στο κεφάλαιο των αποτελεσμάτων.

Μετάβαση στο περιεχόμενο