6.3.2. Κλίμακα Ενσυναίσθησης για Εκπαιδευτικούς
Για τη μέτρηση της ενσυναίσθησης των εκπαιδευτικών χρησιμοποιήθηκε μεταφρασμένο το εργαλείο «Κλίμακα Ενσυναίσθησης για Εκπαιδευτικούς» (Αγγλ., “Empathy Scale for Teachers”). Επειδή οι περισσότερες κλίμακες που χρησιμοποιούνταν για τη μέτρηση της ενσυναίσθησης των εκπαιδευτικών δέχονταν κριτική για το γεγονός ότι μετρούσαν μόνο γνωστικές ή μόνο συναισθηματικές έννοιες, καθώς και για το ότι μετρούσαν και άλλους τομείς πέραν καθαρά της ενσυναίσθησης, αναπτύχθηκε ένα ψυχομετρικό εργαλείο για τη μέτρηση της ενσυναίσθησης των εκπαιδευτικών με την ονομασία «Empathy Scale for Teachers» (EST) (Wang et al., 2022). To εργαλείο αυτό είχε ως στόχο την αντιμετώπιση των περιορισμών των προηγούμενων εργαλείων από τρεις απόψεις: εξισορροπώντας την έμφαση μεταξύ γνωστικής και συναισθηματικής ενσυναίσθησης, διαχωρίζοντας την ενσυναίσθηση από παρόμοιες έννοιες και το πιο σημαντικό, συνδέοντας στενά την κλίμακα με τη συγκεκριμένη εκπαιδευτική κατάσταση της αλληλεπίδρασης εκπαιδευτικού-μαθητή (Wang et al., 2022).
Για την εκπλήρωση των παραπάνω στόχων του εργαλείου πραγματοποιήθηκε μια ανοιχτή έρευνα, ώστε να αναγνωριστούν οι τυπικές συμπεριφορές και καταστάσεις ενσυναίσθησης των εκπαιδευτικών σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα και αναπτύχθηκαν έτσι τα προκαταρκτικά αντικείμενα της κλίμακας (Wang et al., 2022). Έπειτα πραγματοποιήθηκε μια διερευνητική ανάλυση παραγόντων για να αναγνωριστεί η δομή των παραγόντων του προσφάτως αναπτυγμένου εργαλείου, καθώς μια ενισχυτική-επιβεβαιωτική ανάλυση παραγόντων για να διαπιστωθεί η σταθερότητα της διερευνητικής του δομής (Wang et al., 2022). Επιπλέον καθιερώθηκε η συγκλίνουσα εγκυρότητα του του EST με την αξιολόγηση των συσχετίσεων μεταξύ του EST και των υποκλιμάκων της λήψης οπτικής γωνίας, της ενσυναισθητικής ανησυχίας, της κοινωνικά επωφελούς συμπεριφοράς και των σχέσεων εκπαιδευτικού-μαθητή και υπολογίστηκε o Cronbach’s Alpha για να διαπιστωθεί η αξιοπιστία της κλίμακας (Wang et al., 2022).
Στην έρευνα που πραγματοποιήθηκε χρησιμοποιήθηκαν τρία γκρουπ εκπαιδευτικών με ποικίλα δημογραφικά χαρακτηριστικά, που εντοπίστηκαν μέσω μιας διαδικτυακής ιστοσελίδας ερευνών (Wang et al., 2022). Συγκεκριμένα 92 εκπαιδευτικοί συμμετείχαν στο γκρουπ 1, 382 συμμετείχαν στο γκρουπ 2 και 504 στο γκρουπ 3. Το γκρουπ ένα χρησιμοποιήθηκε για ανοιχτή έρευνα, το γκρουπ 2 για διερευνητική ανάλυση παραγόντων και το γκρουπ 3 χρησιμοποιήθηκε για ενισχυτική-επιβεβαιωτική ανάλυση παραγόντων, ανάλυση αξιοπιστίας αλλά και ανάλυση εγκυρότητας (Wang et al., 2022).
Τα αντικείμενα (αγγλ. items) του εργαλείου αναπτύχθηκαν με βάση τρεις σκέψεις. Αρχικά επιλέχθηκε σύμφωνα με το θεωρητικό πλαίσιο το μοντέλο της ενσυναίσθησης δύο διαστάσεων, σύμφωνα με το οποίο η ενσυναίσθηση αποτελείται τόσο από γνωστικά όσο και συναισθηματικά στοιχεία. Η γνωστική ενσυναίσθηση είναι η ικανότητα του εκπαιδευτικού να κατανοεί τα συναισθήματα των μαθητών, ενώ η συναισθηματική ενσυναίσθηση είναι το να βιώνει ο εκπαιδευτικός έμμεσα τα συναισθήματα των μαθητών του (Wang et al., 2022). Ωστόσο, προηγούμενες έρευνες υποδεικνύουν ότι το να συναισθάνεται κάποιος τα αρνητικά συναισθήματα των άλλων είναι μια ικανότητα διαφορετική από το να συναισθάνεται κάποιος τα θετικά συναισθήματα των άλλων (Andreychik & Migliaccio, 2015, όπως αναφέρεται σε Samavi et al., 2022). Συνεπώς, έχει υποστηριχθεί ότι είναι βασικό και λογικό να διαχωρίζεται η θετική από την αρνητική συναισθηματική ενσυναίσθηση στο EST (Wang et al., 2022, όπως αναφέρεται σε Samavi et al., 2022). H αρνητική συναισθηματική ενσυναίσθηση συμπεριλαμβάνει το να μοιράζεται κανείς τα αρνητικά συναισθήματα των άλλων και εμπεριέχει συναισθηματικές συνέπειες, καθώς νιώθουμε συχνά άσχημα όταν παρατηρούμε τους άλλους να υποφέρουν (Zaki, 2014 όπως αναφέρεται σε Samavi et al., 2022).
Τα αποτελέσματα της παραπάνω έρευνας έδειξαν ότι το EST διαθέτει ικανοποιητική αξιοπιστία και εγκυρότητα (Wang et al., 2022). Επίσης το EST συνδέεται με συγκεκριμένες εκπαιδευτικές καταστάσεις και είναι σύμφωνο με το πρόσφατο θεωρητικό υπόβαθρο και τον ορισμό της ενσυναίσθησης. Το συγκεκριμένο εργαλείο είναι κατάλληλο ώστε να χρησιμοποιηθεί για να αξιολογηθεί το επίπεδο ενσυναίσθησης των εκπαιδευτικών σε δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια (Wang et al., 2022).