ΕΘΝΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΤΥΦΛΩΝ

Αυτισμός και μουσικό σχολείο

Αυγ 22, 2019 | Εκπαίδευση, ΘΕΜΑΤΑ ΤΥΦΛΟΤΗΤΑΣ

Οι αυτιστικοί μαθητές στην προσπάθειά τους να συμμετάσχουν στις εξετάσεις των Μουσικών Γυμνασίων ώστε να έχουν δικαίωμα να φοιτήσουν σε αυτά, δυστυχώς δεν τυγχάνουν σε καμία περίπτωση κάποιας μέριμνας ώστε να μπορέσουν να συμμετέχουν ισότιμα στη διαδικασία.

Μαρία Λευτάκη,

Αντιπρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Γονέων, Κηδεμόνων και Φίλων Ατόμων με Αυτισμό και Ειδικές Ανάγκες “Η Αγία Σκέπη”

Και σε αυτή την περίπτωση ισότιμα σημαίνει την ύπαρξη ενός υποστηρικτού προς αυτά τα παιδιά εξεταστικού περιβάλλοντος σχετικά με τις έντονες αισθητηριακές δυσκολίες που εμπεριέχει γι΄ αυτά η διαδικασία (μεγάλος αριθμός εξεταζομένων μαθητών σε ενιαίο χώρο, μεγάλος χρόνος αναμονής κτλ) δυσκολίες που στα παιδιά τυπικής ανάπτυξης απλώς απουσιάζουν.

Η Αννίτα, μητέρα του 12χρονου Άγγελου από τη Θεσσαλονίκη ξεκίνησε μια μεγάλη προσπάθεια ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης όλων των αρμοδίων φορέων προκειμένου να εισακουστεί το δίκαιο αίτημά της (αίτημα που τελικά δεν εισακούστηκε), να εφαρμοστεί δηλ. η νομοθεσία που αφορά στα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και μαθησιακές δυσκολίες κατά την εξεταστική διαδικασία. Ο γιος της απέτυχε τελικά στις εξετάσεις που έδωσε προκειμένου να εισαχθεί σε Μουσικό Γυμνάσιο της περιοχής του παρά το γεγονός ότι ο Άγγελος κατά κοινή παραδοχή ειδικών και μη διαθέτει αναμφισβήτητο μουσικό ταλέντο, Και η περίπτωση αυτή δεν αποτελεί την εξαίρεση αλλά τον κανόνα. Εύλογα λοιπόν αντιλαμβάνεται κανείς ότι αυτά τα παιδιά είναι σχεδόν αποκλεισμένα από τα Μουσικά Σχολεία, αφού, ενώ τυπικά έχουν το δικαίωμα να συμμετέχουν στις εισαγωγικές εξετάσεις και παρόλο που ειδικά στον αυτισμό συχνά συναντάμε παιδιά με πολύ μεγάλο ταλέντο στη μουσική, στην πράξη αδυνατούν να ανταπεξέλθουν λόγω των δυσκολιών που καλούνται να αντιμετωπίσουν καθώς ο τρόπος που εξετάζονται και το γεγονός ότι το υπουργείο δεν παρέχει συγκεκριμένες οδηγίες όσον αφορά αυτές τις περιπτώσεις προς τους εξεταστές, οι οποίοι δεν έχουν κατά κανόνα καμία γνώση πάνω στα θέματα των ιδιαιτεροτήτων τους, τα εμποδίζει να λειτουργήσουν και να αναδείξουν τις ικανότητές τους. Και φυσικά κατά την βαθμολόγηση απουσιάζει παντελώς η εφαρμογή διακριτικής επιείκειας, η μερική δηλαδή έστω αναγνώριση της πολύ μεγαλύτερης προσπάθειας που αναγκάστηκαν αυτά τα παιδιά να καταβάλουν για να διεκπεραιώσουν την διαδικασία σε σχέση με τους συμμαθητές τους για τους λόγους που προαναφέραμε.

Για την ιστορία θα ήθελα να συμπληρώσω ότι ο γονέας, σε μια δημοκρατική χώρα όπως υποτίθεται ότι είναι η χώρα που ζούμε, δεν δικαιούται να κάνει ένσταση αν θεωρήσει ότι το αποτέλεσμα των εξετάσεων του μουσικού σχολείου είναι άδικο για το παιδί του και τη βαθμολογία από τις εξετάσεις (γραπτές και προφορικές) την παίρνει απ΄ το σχολείο (αν την πάρει…) μετά από δικές του επίμονες προσπάθειες και με πολύ μεγάλη δυσκολία. Την ίδια στιγμή που όλοι οι ιθύνοντες ισχυρίζονται ότι οι εξετάσεις των μουσικών σχολείων είναι αδιάβλητες …

Παραθέτω παρακάτω αυτούσια την επιστολή διαμαρτυρίας της συγκεκριμένης μητέρας με την ελπίδα ότι, ενώνοντας τη φωνή της με τη δική μας, θα καταφέρουμε κάποια στιγμή να ανατρέψουμε την υπάρχουσα κατάσταση που θέλει παιδιά στο φάσμα του αυτισμού, αποκλεισμένα από τα μουσικά σχολεία.

“Ονομάζομαι Άννα Τιάντση. Είμαι μητέρα του Άγγελου Αθανασιάδη ο οποίος επιθυμεί να συμμετάσχει στις εξετάσεις με σκοπό την εισαγωγή του στο Μουσικό Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης.
Σε ερώτηση που έκανα στους αρμόδιους της σχολικής μονάδας -την ημέρα πού συμπλήρωσα και την αίτηση συμμετοχής του- σχετικά με το ποιες είναι οι ειδικές εκπαιδευτικές διαδικασίες οι οποίες πρέπει να ακολουθηθούν ώστε να καταφέρει ο γιος μου, ο οποίος είναι στο φάσμα του αυτισμού με αναπηρία 67% (υπάρχει και η απόφαση από τα ΚΕΠΑ για το ποσοστό αναπηρίας όπως επίσης και από τα ΚΕΔΔΥ για τη στήριξή του από εκπαιδευτικό παράλληλης στήριξης πλήρους ωραρίου και προφορική εξέταση), να εξεταστεί στα γραπτά – ακρόαση cd και συμπλήρωση ερωτηματολογίου-, η απάντηση που έλαβα ήταν ότι δεν προβλέπ

Μετάβαση στο περιεχόμενο