ΕΘΝΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΤΥΦΛΩΝ

3 Δεκεμβρίου: Ένας απολογισμός για την παγκόσμια ημέρα ατόμων με αναπηρία

Δεκ 5, 2019 | Εκπαίδευση, ΘΕΜΑΤΑ ΤΥΦΛΟΤΗΤΑΣ

3 Δεκεμβρίου: Ένας απολογισμός για την παγκόσμια ημέρα ατόμων με αναπηρία

Γράφει η Ευγενία Κατσένη, δασκάλα ειδικής αγωγής, διευθύντρια στο Ειδικό Σχολείο Αγρινίου «Μαρία Δημάδη»

3 Δεκεμβρίου

Ημέρα ευαισθητοποίησης της κοινωνίας για τις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία  και τα δικαιώματά τους. Ημέρα απολογισμού για τους αγώνες και τις κατακτήσεις του αναπηρικού κινήματος. Ημέρα διεκδίκησης των δικαιωμάτων των ΑμεΑ , έτσι ώστε το σύνθημα «όλοι διαφορετικοί και όλοι ίσοι» να μην είναι ευχή , αλλά  να γίνει πραγματικότητα .

Με αφορμή, λοιπόν, την Παγκόσμια Ημέρα των Ατόμων με Αναπηρία, ως εκπαιδευτικοί, ξεφυλλίζουμε την ιστορία της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης για να δούμε ποιές οι κατακτήσεις των τελευταίων δεκαετιών, σε σχέση με την εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία. Πώς πορευτήκαμε και τι προβλέπεται για  το μέλλον.

Διαβάζουμε ότι η  εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία μέχρι το 1940 γίνεται σε ελάχιστο βαθμό με  ιδιωτική πρωτοβουλία και με τη μορφή φιλανθρωπικών  ιδρυμάτων. Από το 1940 έως το 1974 αυξάνονται τα φιλανθρωπικά ιδρύματα και η εκπαίδευση σ` αυτά αποτελεί την κυρίαρχη μορφή εκπαίδευσης .

Μετά το 1975 μειώνεται σημαντικά η παρουσία της  ιδιωτικής πρωτοβουλίας και των φιλανθρωπικών ιδρυμάτων.

Η  δημόσια Ειδική Αγωγή είναι  στο περιθώριο μέχρι το 1969, αρχίζει να αναπτύσσεται ελάχιστα την περίοδο μέχρι το 1975, ενώ μετά την ψήφιση του συντάγματος του 1975 αναπτύσσεται με πιο γρήγορους ρυθμούς σε αριθμούς και σε περιεχόμενο.

Δημιουργείται  ένα κράτος πρόνοιας που αναλαμβάνει την εκπαίδευση των παιδιών με αναπηρία, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.  Πανελλαδικά ιδρύονται  Ειδικά Σχολεία, ΕΕΕΕΚ, Τμήματα Ένταξης , Ειδικά Γυμνάσια και Λύκεια  και φτάνουμε στην εποχή της  συνεκπαίδευσης- συμπερίληψης, σ` ένα σχολείο για όλους.

Τα τελευταία χρόνια, όλα τα ειδικά σχολεία στελεχώνονται από εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων (μουσικούς, γυμναστές,  αγγλικών , θεατρολόγους, πληροφορικής ), καθώς και με ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό (ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, εργοθεραπευτές, φυσικοθεραπευτές, λογοθεραπευτές, νοσηλευτές, ειδικό βοηθητικό προσωπικό) και προσφέρουν ολιστική παρέμβαση –εκπαιδευτική και θεραπευτική.

Η λειτουργία και η στελέχωση των σχολείων είναι υπόθεση του κράτους. Οι ελλείψεις πολλές ,  και σε αριθμό δομών και σε προσωπικό. Οι αγώνες και οι αγωνίες συνεχίζονται…

Όσον αφορά τη  στέγαση των δημόσιων σχολείων  και  την ανέγερση κτιρίων,  η μέριμνα ανήκει  στις αρμοδιότητες των  Δήμων.

Στην πόλη μας κανένα Ειδικό Σχολείο δεν έχει δικό του σχολικό κτίριο .

Από ιδρύσεώς τους  έως  τώρα στεγάζονται στα ίδια τα υπόγεια, φιλοξενούμενα άλλων σχολείων ή φορέων ή σε ενοικιαζόμενα κτίρια.

Όμως δεν συμβαίνει το ίδιο και με τα ιδιωτικού δικαίου- φιλανθρωπικά ιδρύματα ή κέντρα αποκατάστασης για ΑμεΑ .

Δυο όψεις της ιστορίας.

Η μια όψη:   λειτουργία  δημόσιων ειδικών σχολείων και νηπιαγωγείων από το 1983 και μετά , στέγαση  σε ανήλιαγα υπόγεια σε συνθήκες απαράδεκτες για παιδιά με αναπηρία και προβλήματα υγείας. Το 2019  βρίσκονται ακόμη στα ίδια κτίρια με τις επιπλέον φθορές από τη χρήση τους.  

Η άλλη όψη:  λειτουργία ιδιωτικών  ιδρυμάτων  φιλανθρωπικού χαρακτήρα για την εκπαίδευση και αποκατάσταση των ΑμεΑ , στέγαση  σε πολυτελέστατα κτίρια, παροχές, χορηγίες , επιδοτήσεις …

Προκλητικός διαχωρισμός. Τα ΑμεΑ  των  υπογείων-δημοσίου  και τα ΑμεΑ των ανακτόρων-φιλανθρωπικών ιδρυμάτων.

Κι όσον αφορά στην εκπαίδευση  των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, σύμφωνα με τον  Ν. 3699/2008: «Α

Μετάβαση στο περιεχόμενο